Verslag gemeenteraad november 2025

  1. Goedkeuring vorig verslag

De gemeenteraad keerde eerst terug naar het verslag van de vorige zitting. Sinds kort wordt er op de website van de gemeente een audioverslag geplaatst, naast een verkorte schriftelijke versie.

We vroegen of er al zicht is op het aantal luisteraars, maar hierop kon men geen antwoord geven. Ook de vraag om het audioverslag extra onder de aandacht te brengen via Facebook of het gemeentelijk infoblad werd niet echt opgenomen: “Wie vroeger het verslag las, zal nu wel weten dat er ook audio is.”
Volgens ons een gemiste kans.

  1. Subsidies Ontwikkelingshulp 2025

De subsidies voor Ontwikkelingshulp 2025 werden goedgekeurd. Er waren 9 projecten ingediend, maar 10 projecten goedgekeurd. Dat was de raad zelf nog niet opgevallen, maar het tiende project was wel degelijk ingediend, zij het iets later.

  1. Rondvraag

3.1 Gemeentelijke Adviesraad Verkeer (GAV) – Goordijkstraat

Het verslag van de GAV-vergadering van 20 oktober 2025 hadden we nog niet ontvangen, maar dit bleek ondertussen beschikbaar. De secretaris was met vakantie, wat de vertraging verklaarde.

Stand van zaken Goordijkstraat:

  • De proefopstelling wordt verwijderd.
  • Er komt een fietsstrook, maar verder verandert er niets.

Wij merkten op dat enkel de bewoners van de Goordijkstraat werden bevraagd, niet de omliggende straten. Wij deden dat wél en ontvingen meer dan 45 reacties. Deze staan al lange tijd op onze website zodat iedereen deze al kon inzien en werden ook bezorgd aan de secretaris van de GAV.

Uit de bevraging blijkt o.a. dat een verkeersdrempel mogelijk een oplossing is, al merkte de burgemeester op dat “niemand die voor zijn deur wil”.

De metingen leverden volgens het bestuur weinig op. Toen we vroegen naar een toelichting bij die metingen, werd verwezen naar een bezoek aan het gemeentehuis. Jammer dat pers en publiek zo niet geïnformeerd worden.

Conclusie: aan de huidige situatie verandert weinig, terwijl de proefopstelling net geplaatst werd om het te snel rijden aan te pakken. Naar een andere mogelijke oplossing wordt niet meer gekeken.

3.2 Camera’s aan de sporthal – poging tot inbraak

We vroegen of er momenteel camera’s aan de sporthal staan en waarop die gericht zijn, zeker na de poging tot inbraak in de transitwoning boven de sporthal.

  • Ja, er zijn camera’s. Waar ze precies op gericht zijn, werd niet publiek toegelicht.
  • De sportdienst werkt aan een verbeterplan.
  • De bewoner van de transitwoning verwittigde zelf onmiddellijk de politie.

3.3 Gesprek met bewoners van de Kolonie

De bewoners van de Kolonie werden inderdaad uitgenodigd. Ze kwamen met enkele vertegenwoordigers die vooraf overleg hadden gehad met de buurt.

Belangrijkste punten:

  • Het PRUP (Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan) kan in de toekomst mogelijk worden aangepast, omdat de situatie intussen sterk veranderd is.
  • De provincie is hiervoor bevoegd.
  • Ook kleinere zaken, zoals regels rond tuinconstructies (“hokjes”), zouden herbekeken worden.
  • De buren schetsten duidelijk hun problemen. De gemeente stelde acties voor op korte en lange termijn.

Kapel en evenementen:

  • Renovatie van de kapel wordt belangrijk.
  • De gemeente vraagt dat bij feesten de deuren gesloten blijven om geluidsoverlast te beperken.
  • Er wordt gedacht aan een geluidsbegrenzer die door politie kan worden uitgelezen bij meldingen over overlast. Dit laatste zou nog in een plan gegoten worden .

De bewoners hadden ook al overleg met de uitbaters van de plantentuin en zullen dit ook doen met de uitbaters van de kapel.

De gemeente beperkt nu al het aantal evenementen op de site.

bijkomende opmering :

Toen wij een schriftelijke vraag stelden over erfgoed op de site, gaf het bestuur deze gewoon door aan de betrokken uitbater. Dat vinden wij onaanvaardbaar: wij vragen verduidelijking over wat vergund moet worden en wat niet, en verwachten dat de gemeente daarop antwoordt. Dit staat zo ook niet in het huishoudelijk reglement. Dit gebeurde al eerder, en voor ons kan dit absoluut niet. Wij verwachten gewoon een duidelijk antwoord van de gemeente, zoals het hoort. 

3.4 Illegale stortplaats in landbouwgebied

We vroegen naar de rol van de gemeente in het dossier van de afgegraven illegale stortplaats en mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid.

  • Het dossier zit in een gerechtelijk onderzoek. De gemeente wacht de resultaten af.
  • Onder de grond zouden o.a. steenpuin, zout en handgel zijn teruggevonden. Er zijn al verschillende arrestaties verricht.
  • Officiële info over eventuele staalnames op naburige percelen kan men nog niet geven.
  • Op de welbepaalde site wonen geen mensen meer en er zijn geen dieren aanwezig.

We vroegen hoe het mogelijk is dat er nooit een melding binnenkwam ondanks veel vrachtverkeer. De burgemeester antwoordde dat ook hij het pas vorige week vernam via de gerechtelijke politie.

Verslag gemeenteraad oktober 2025

De punten van de gemeenteraad zelf waren op een minuutje afgehandeld. Gelukkig hadden wij nog heel wat vragen in de rondvraag!                                                                         

  1. In het kader van de EFRO-projectoproep Bevorderen energie-efficiëntie voor lokale infrastructuur, diende jullie een projectvoorstel in, waarvan de verschillende elementen uitvoerig werden besproken binnen de Beheersautoriteit en de Technische werkgroep, samengesteld uit deskundigen. Men gaf een ongunstig gevolg aan deze aanvraag.  

 

Kan u dit projectvoorstel even toelichten? En welke gevolgen heeft dat voor Merksplas? Het is owv enkele redenen ongunstig verklaard. Kan u dat wat meer duiden?

 

Het was een voorstel om de energie effectiever te maken van verschillende gebouwen. De gemeente had een voorstel ingediend voor oa het gemeentehuis en het jeugdhuis en dit voor dakisolatie, gevelisolatie, verledding,…. Uiteindelijk waren er een 50 tal aanvragen vanuit heel Vlaanderen ( met uitzondering van Limburg) die beoordeelt moesten worden, maar daar vielen we uit de boot. Een 25 tal aanvragen over de verschillende provincies heen zijn goed gekeurd. Volgend jaar zou er een nieuwe oproep komen voor het arrondissement Turnhout. Het staat wel alvast opgenomen in de meerjarenplanning 2026-2031. 

Het project op zich was positief, maar met te veel tekortkomingen.

 

 

 

  1. we lazen in het verslag van de GAV dat men een vraag had over de afscherming van de ladingen mais van de tractoren. Dit is een jaarlijks terugkerend probleem. Men zegt daar dat er al boetes zijn uitgedeeld, over hoeveel boetes gaat dat dan dit jaar? Vorig jaar?

 

De lading moet afgedekt worden behalve als je minder dan 25 km moet rijden, maar er mag sowieso niets van je lading verloren gaan. Met andere woorden, je moet het dus afdekken. Er zijn in Merksplas geen boetes gegeven enkel wat waarschuwingen. Waarom er geen boetes zijn gegeven, was ons niet erg duidelijk. De regelgeving is toch duidelijk?

 

  1. We zien dat de GAV niet maandelijks gaat vergaderen.  De statuten moeten dan aangepast worden. Wanneer mogen wij die verwachten hier op de gemeenteraad?  

 

De statuten zijn aangepast waarin staat in art 13 dat men de frequentie van de vergaderingen zelf mag bepalen.

 

  1. De Spetsersbox op de agenda van werkgroep Toerisme. We kunnen lezen in het verslag van deze werkgroep dat dit geen meerwaarde heeft voor de VZW en dat het logistiek niet haalbaar is voor hen.

Hoe is dat voorgesteld aan hen? Want dat was ook helemaal niet het voorstel dat wij deden. Wij hebben in ons voorstel nooit gesproken dat de dienst toerisme dit helemaal moest uitwerken. Men stelt zelf voor dat dit beter zou aanleunen bij ondernemers van de korte keten. Zou er dan toch geen oproep kunnen gelanceerd worden naar hen toe om eens samen na te denken over dit voorstel?

Het voorstel van ons is integraal meegenomen maar men is geen voorstander. Men vreest dat het gaat eindigen in een box met een pen en een wandelplan en een fles wijn.

In ons voorstel stond niet dat toerisme dit moet uitwerken, maar dit kan perfect met Marksaam of Klavier die vaak van zulke werkjes zoeken.

De bederfbaarheid van de producten werd ook nog eens aangehaald, maar dat kan je oplossen door een bon erin te steken dat men een product kan afhalen bij de slageer.

 

Het voorstel gaat nu nog naar de Faire trade raad.  We volgen het verder op.

 

  1. We kunnen lezen in het verslag van de jeugdraad dat daar de vraag is gesteld of leden van adviesraden ook de schepencolleges kunnen inzien. Wat is hierop het antwoord en is dat al terug naar hen toe gecommuniceerd?

 

Schepencolleges zijn niet openbaar dus kan men deze niet inzien. Men kan wel zaken opvragen als iets niet duidelijk zou zijn.

 

 

  1. We kunnen lezen in datzelfde verslag van de jeugdraad dat er een reglement is gemaakt rond evenementen in het dorp. Wie heeft dit reglement gemaakt? Waar kan je dat vinden? Met wie is hierover in overleg gegaan? En hoe is daarover gecommuniceerd? En wat is de inhoud van dit reglement?

 

Over dit kan je geen beslissing vinden in het schepencollege. Men heeft dit wel beslist, maar er staat niets over op papier. Er is een reglement, maar ook weer niet , toch niet op papier. De meeste evenementen mogen tot 12 u  ‘s nachts, maar er zijn wel uitzonderingen hierop. Zoals de kermis, Backyard festival,..

Hoe dat dit gecommuniceerd wordt, wanneer dit beslist werd …. Daar bleef het stil rond. Het werd nog wel mee gedeeld aan de jeugdraad.

Maar als je vraagt naar een reglement van evenementen ga je dat nergens vinden, al zullen de verschillende diensten wel op deze vragen een antwoord kunnen geven.

Het lijkt ons toch duidelijker dat zulke zaken op papier komen te staan zodat het voor iedereen duidelijk is.

 

 

  1. Uit de bevraging van VeloVeilig Vlaanderen van HLN blijkt dat inwoners van Merksplas onze gemeente gemiddeld slechts 5,6 op 10 geven.

Op de Steenweg op Beerse en Steenweg op Hoogstraten worden gebrekkige verlichting en overdreven snelheid aangekaart. Slechts 46% vindt de straatverlichting ’s avonds voldoende. Ligt dit aan de LED-verlichting of zijn de lichten nog steeds gedimd (gevolg na Corona). Ook de staat van het wegdek komt regelmatig negatief naar voren.

 

Kunnen jullie toelichten welke maatregelen er momenteel genomen worden of op korte termijn gepland staan om deze zaken aan te pakken. En zo van Merksplas een VeloVeilige gemeente te maken.

 

Het is best een goede score, zegt de burgemeester want het gemiddelde is 4,8. Er zijn zeer weinig mensen die uiteindelijk op deze bevraging heeft geantwoord dus we kunnen daar ook geen rekening mee houden.

Het is namelijk zo dat men op de gewestwegen zelfs geen verlichting meer wil zetten in de toekomst…

 

  1. Met de Kermis waren er 2 tenten voorzien. In de ene tent mocht er dit jaar geen muziek worden gespeeld, in de andere tent wel . Waarom is er een verschil tussen die twee locaties? Wat is hiervan de reden?

Dat is een misverstand wat de uitbater mocht in de tent gerust boxen hangen, maar de DJ moest wel vanuit het bestuur op eigen terrein staan. De uitbater koos dan zelf om geen boxen in de tent te hangen.

 

  1. We kregen ook vragen rond het bereik van de hulpdiensten vooral met de dag van de Vogelpik. Rond dagcentrum Marksaam was het enorm druk en stonden de straten vol met fietsers die zo naar het Jeugdhuis reden. Vaak komt het aan op enkele seconde als het gaat over hulp. Is daar op voorhand over nagedacht hoe de hulpdiensten vooral die dag bv het dagcentrum vlot en snel kunnen bereiken?

Het dorp is inderdaad dan afgesloten, maar de mensen zijn op dat moment wel aan het feest vieren, maar ze zijn ook zeer hoffelijk. Als er iets zou gebeuren en een ambulance moet erdoor dan is het bestuur er zeker van dat men meteen op zij gaat voor de hulpdiensten. De omleiding wordt ook doorgegeven aan oa de lijn en ook de hulpdiensten.

 

  1. In het laatste verslag van de sportraad kunnen we lezen dat er een moeilijke samenwerking wordt ervaren met Agentschap Natuur en Bos ivm gravelnetwerk en open water zwemmen. Wat zijn die moeilijkheden ?

 

De schepen van sport  heeft iemand uit het Vlaams Parlement hierover aangesproken , wat is hiervan het resultaat?

 

Het masterplan van de sportregio ligt al op tafel van 2023. Er zou een gravelnetwerk komen in samenwerking met 12 gemeentes en men zou vooral vertrekken hier op de Kolonie. Het hoofd van ANB heeft afspraken gemaakt, er was een algemeen plan, maar ANB heeft dit niet goed gekeurd. Men hoopt nu toch tegen april 2026 dit te kunnen openen.

Net zoals met het open water zwemmen in de zwemkom, laat de toelating op zich wachten. De eigenaar is ANB ( Agentschap Natuur en Bos), maar deze laat niet van zich horen.

De schepenen Govers heeft 3 mensen uit het Vlaams Parlement hierover aangesproken, maar ook hier nog geen antwoord van gekregen.

 

  1. In de briefwisseling kunnen we een recente brief terugvinden waarin de gezinsbond heel wat punten opsomt rond het gebruik van de fuifzaal. Hoe pakken jullie die bezorgdheden verder op?

In diezelfde brief kunnen we ook lezen dat ze een vraag hebben over het huur van de zaal in het gemeenschapscentrum. Voortaan kan men deze huren vanaf 9 u in de ochtend, als je dit vroeger wil huren dan moet je hiervoor een afwijking aanvragen en dit met de kans dat hiervoor moet bij betaald worden. We hebben deze vraag al eerder ook bij andere verenigingen gehoord. Wat is hier juist verandert? Waarom? En hoe is hierover gecommuniceerd naar al de verenigingen?

 

De fuifzaal is op zich om te fuiven en als je naar daar uitwijkt dan weet je dat niet alles daar aanwezig is. Sommige verenigingen wijken daar altijd naar uit, andere blijven liever in het gemeenschapscentrum. Als dat bezet is, kan je de activiteit ook verplaatsen naar een andere datum.

De vraag was ook of de grote zaal van de Qworzo dan een alternatief zou kunnen zijn, maar dat is niet het geval.

 

Op de laatste vraag was het antwoord dat de poestdienst niet altijd om 5 u daar aanwezig kan zijn. Als het niet nodig is, heb je de zaal pas vanaf 9 u. Maar als je toch vroeger in de zaal wil zijn, kan je dat aanvragen en als het lukt dan staan ze het toe en dit zonder een meerkost.

 

  1. We kunnen lezen in de uitgaande post dat het kinderdagverblijf de Kangoeroetjes gaan verhuizen naar Beerse. Dit wil zeggen dat er 18 inkomens gerelateerde plaatsen mee naar Beerse gaan. Welk effect heeft dit voor Merksplas?

 

Zij verhuizen in het voorjaar van 2026 naar Beerse, net voor de brug nog. De plaatsen gaan dan ook mee, maar Merksplas hoopt op nieuwe plaatsen hier. Bij een volgende oproep wil men dan ook iemand gevonden hebben die die plaatsen dan wil opnemen en wie weet dan ook in dat pand.  Maar of dit die plaatsen er al gaan zijn tegen voorjaar 2026 is nog een groot vraagteken.

Verslag gemeenteraad september 2025

Verslag gemeenteraad 22 september 2025

Gisteren kwam de gemeenteraad voor de eerste keer samen in lokaal 1 in De Marc/kt met de nieuwe geluidsinstallatie. We kregen een korte uitleg over de werking van de micro’s. Alles wordt opgenomen en het bestuur gaat later evalueren of ze deze opname integraal op de website kunnen plaatsen. Dit zou een hele verbetering zijn voor wat betreft communicatie naar de burgers (een punt waar we allang voor ijveren)

Eerst werd in de raad van bestuur van Autonoom Gemeentebedrijf sportcentrum ’t Hofeind de beheersovereenkomst hernieuwd en de jaarrekening 2024 vastgesteld.

Nadien kwamen deze punten heel vlug aan bod in de gemeenteraad, gevolgd door de goedkeuring meerjarenplan 2026-2031 en kennisname budget 2026 van de Kerkfabriek Sint Willibrordus Merksplas.

Bij de opvolgingsrapportering uitvoering meerjarenplan eerste semester 2025 toch een aantal vragen gesteld.

De specificatie van subsidiëring van kleinere projecten gaan ze ons nog bezorgen alsook de opsplitsing tussen werkingssubsidies en projectsubsidies.

De technische dienst is ook aan het bekijken hoe ze de vloer in het gebouw van het kunstonderwijs kunnen aanpakken. Hiervoor zijn budgetten voorzien in de begroting. De lek die ze onlangs vaststelden bleek gelukkig een kleine lek te zijn (niks structureels). Toch raar dat ze al zoveel problemen hebben in het nieuwe project van de Kunst Mark(t).

De tekst die staat bij Actie 6.3.3. over ondersteuning van onthaalmoeders gaat over samenwerking met jeugd-, sport- en cultuurdienst hoorde eigenlijk bij Actie 6.3.4. . Onder het item van de ondersteuning van de onthaalouders en kinderdagverblijven stond een budget van 50 euro wat ons erg weinig leek te zijn. Wat dat nu juist is , wist men ons niet te vertellen. Men heeft wel een programma aangekocht waar ouders hun kindje kunnen inschrijven in het loket als ze naar opvang op zoek zijn, maar deze aankoop was meer dan 50 euro?

Op onze vraag over de opvolging van de langdurig zieken kregen we te horen dat er een volledige procedure voor reïntegratiebeleid was uitgerold eind vorig jaar en dat het nog te vroeg is om deze te evalueren of om hier al resultaten van te zien.

We vroegen ook na of gemeente ook andere buurtwerken steunde nav uitbreiding/verzekering buurthuis Ter Driezen. Hierop kwam als antwoord dat ze dit project indertijd hebben ondersteunt omdat de vraag gekomen is van de buurtbewoners. Er zijn ook subsidies gekomen via de Koning Boudewijnstichting. En dat zulke initiatieven echt moeten groeien vanaf onderuit. De buurtbewoners moeten zich engageren, mee activiteiten organiseren. Dat kan niet allemaal vanuit de gemeente komen. Op de vraag of ze een warme oproep gingen doen naar andere buurtwerkingen kwam geen éénduidig antwoord.

De herstelling van het wegdek in het Heiseneinde gaat mee bekeken worden met andere asfalteringswerken die uitgevoerd moeten worden binnen de gemeente. Komt morgen op het schepencollege. We zijn benieuwd want dat is ook al echt een straatje zonder einde.

Deze maand hadden wij 2 extra agendapunten op de agenda laten zetten.

Als eerste was de lancering van de Spetsersbox aan de beurt. Een box vol lekkers vanuit onze gemeente. Korte keten, lokale economie, fairtrade gemeente en dit allemaal in 1 doos. Het bestuur vond het een goed idee, maar wat met de haalbaarheid, moet het op bestelling, is dat niet nog meer werk voor ons personeel, we hebben toch al de spetserbon. We stelden voor om net deze vragen te laten onderzoeken. Een nieuwe werkgroep zag het bestuur niet zitten. Ze gaan nu de Fairtrade trekkersgroep, werkgroep toerisme en werkgroep lokale economie bevragen… we hopen dat het daar warm wordt onthaald. En hopen zo alsnog op een lancering van de Spetsersbox! We willen zeker de handelaars, de ondernemers die al meteen achter ons initiatief stonden bedanken voor hun sponsoring.

We vroegen ook of men enkele trooststoelen kon aankopen. Deze stoel kan je dan bij het graf of de urne zetten zodat je even rustig bij je geliefde kan zijn. De gemeente is momenteel aan het bekijken hoe ze de begraafplaats kunnen herinrichten en nemen in dat kader dit idee mee. Het is dus nog niet voor morgen, maar hopelijk komen ze er snel aan.

We hoorden ook dat ze ingeschreven hebben voor een groepsaankoop bij Sport Vlaanderen voor fietszuilen. Er zullen er op termijn dus 2 geplaatst worden (1 aan de kolonie en 1 aan de sporthal).

We vroegen ook naar hun ervaring met de deelfietsen. In juli zaten we op 11 ritten per fiets/per dag. Er staan 10 fietsen in Merksplas. Ze merkten wel op dat de fietsen niet altijd op de juiste plaats werden terug gezet. Maar dit wordt door Hoppy goed opgevolgd. We kunnen dus zeker van een succes spreken.

We zagen in de briefwisseling een melding van overlast vanuit de Plantentuin. Dat de melding ivm overlast rond plantentuin in de briefwisseling is gekomen is omdat dit dient opgevolgd te worden. Andere meldingen (vb. slechte stoep, laaghangende takken,…) komen rechtstreeks op de werklijst van de technische dienst.

De melding ivm overlast rond de plantentuin werd verder nog besproken. Volgende stappen zijn genomen: er is contact geweest met de melder en met de plantentuin, er is een akoestische studie uitgevoerd (op een woensdagnamiddag, en ook nog toen het windstil was 😊), plantentuin zal grote investeringen moeten doen om geluidsoverlast te beperken. We haalden nogmaals aan dat er in het PRUP staat dat er geen horeca mag plaatsvinden. Ze gaan het PRUP (wat een statisch gegeven is, de maatschappij is heel dynamisch) aanpassen. De gemeente gaat binnenkort ook samen zitten met de bewoners.

Opvolging Goordijkstraat. Gemeente heeft de bewoners van de Goordijkstraat bevraagd over de proefopstelling. Van de 40 aangeschreven personen zijn er 10 reacties binnengekomen, die besproken zullen worden op de eerstvolgende GAV. Dat we deze brief niet in de briefwisseling terugvonden bleek een foutje te zijn.  Wij hebben zelf een ruimere regio bevraagd over de proefopstelling en blijven dit verder mee opvolgen. We gaven ook nog mee dat de onveilige situatie voor fietsers dringend bekeken moet worden, maar daar ging het bestuur niet op in. De proefopstelling is verlengd, maar voor hoelang is niet meteen duidelijk.  Wij zouden graag zien dat de gevaarlijke situaties voor de fietsers meteen wordt aangepakt, ook omdat het nu weeral sneller donker begint te worden…

Over de gevaarlijke situaties in meerdere straten door foutgeparkeerde vrachtwagens en werkbusjes was hun antwoord heel kort. Als burgers zoiets opmerken moeten ze zelf maar de politie contacteren die dan een PV kunnen komen opmaken. Wij dachten dat het de taak van de burgemeester was om de politie aan te sturen….Dit probleem stelt zich niet enkel in Merksplas. Je kan als gemeente dit opnemen in het politiereglement. Je kan bv zeggen dat zij niet mogen parkeren in zone 30 of in woonwijken, maar op deze voorstellen ging het bestuur niet op in.

Dat er voor het aannemen van een technisch expert in de jury enkel interne leden zitten heeft te maken dat het hier over een interne opvolging van iemand met een GESCO statuut gaat door pensionering van een personeelslid.

 

Het was dus een boeiende gemeenteraad in de nieuwe raadszaal.

Verslag gemeenteraad juni 2025

 

Bij het overlopen van het verslag moeten we elke keer weer opmerkingen geven van zaken die onvoldoende genoteerd zijn. Dit verslag moet een woordelijk verslag zijn. Onze suggestie om iets te doen rond gezonde voeding in samenwerking met de ouderraden, huis van het kind, de scholen werd nochtans positief onthaald, maar niet opgenomen in het verslag.

Ook de bekommernissen van de bewoners uit Vekenhof zijn maar minimaal meegenomen in het verslag. De vrachtwagen die er vaak staat geparkeerd en zo de straat belemmerd stond niet genoteerd. De straat is dan wel zodanig smal dat de hulpdiensten er niet meer door kunnen.

 

Deze keer kwamen de budgetten van 2024 aan bod. We zien dat de helft van de budgetten naar de Kolonie gaan. Er komen in de loop van de volgende jaren nog heel wat subsidies vanuit Vlaanderen naar onze gemeente. Maar hoeveel dat juist is of wanneer precies is nog niet duidelijk voor het bestuur, of dat wordt ons toch niet duidelijk meegegeven.

 

De restauratie van de kapel op de Kolonie zou iets zijn voor begin januari. Dan eindigt ook het contract dat de gemeente heeft met Deust die nu de kapel uitbaat.

De gelden die men krijgt voor de open ruimte gaat vooral naar onderhoud van de open ruimte.

 

De aardbeiencross is nu in handen van een nieuwe VZW nl CrossIvent. Ook enkele lokale handelaars, de sponsors, nemen de organisatie mee over. De gemeente geeft nu en volgend jaar 10 000 euro. De nieuwe VZW zal ook het verlies dragen, moest die er zijn. De cross gaat door op 18 november.

 

Er komen heel wat functies bij binnen de gemeente, dat kan gaan over nieuwe functies, maar ook heel wat vervangingen van mensen die op pensioen gaan. We zagen bij de budgetten dat de kosten voor het personeel al serieus waren gestegen. Of men dit nieuwe plaatje al financieel berekend hadden , daar was het antwoord negatief op.

Ook het evaluatiesysteem wordt veranderd. Men speelt korter op de bal. Vroeger was er een evaluatie om de 2 jaar. Nu kan dit allemaal veel sneller gaan. Iedereen kan een gesprek altijd aanvragen over het functioneren.

 

We lazen in het reglement van Qworzo dat men vanaf volgend schooljaar geen soep meer gaat aanbieden. Er is te weinig interesse en dan is het te duur. Hier was de schepen niet van op de hoogte toen we het vorige keer hadden over de warme maaltijden. Of men hier nog promo gaat rond voeren?  Daar  was het antwoord negatief op.

 

Er was heel wat te doen rond de voetbalvelden van de Hoevestraat. Dit verhaal gaat al enkele jaren mee. Het start bij een notariële akte waarin staat dat de schenkers in artikel 1 de volgende voorwaarden opleggen: de gemeente Merksplas ontvangt deze grond met het enkel doel een sport- of recreatiecentrum aan te leggen; hij zal voor geen ander doeleinde worden gebruikt.

 

Deze wens, deze akte legt de gemeente gewoon naast zich neer. Dit kan in onze ogen gewoon weg niet. Waar zit het respect?

De burgemeester haalde de nood aan woningen aan en vooral de financiële kant van dit verhaal. Heeft de gemeente geld nodig?

Er wordt wekelijks nog op gevoetbald, kinderen spelen op het grasplein, jongeren komen er oefenen met de auto, wandelaars genieten er van de rust.

Maar volgens de gemeente hebben de omwonende liever 8 huizen dan nu de groene oase… wij horen andere klanken bij de buren.

Wij keurden dan dit dossier dat alvast 75 000 euro kost om dit allemaal te onderzoeken om nadien te kunnen verkopen, af! Blijf van die open ruimte, laat de burgers mee nadenken om daar iets super moois van te maken. Dit wordt nog vervolgd!

 

Na de gemeente hadden we nog een bespreking met de korpschef, maar dat gebeurde achter  gesloten deuren. Ook  EBEM  kwam het financieel verslag nog brengen.

 

Een boeiende en mooi gevulde avond.

Vanaf september zal de gemeenteraad doorgaan in het Gemeenschapscentrum in zaal 1 . En dit met een nieuwe geluidsinstallatie en een beamer waar men kan op projecteren zodat het ook duidelijker wordt voor  pers en publiek.  Allen welkom, steeds op de 4de maandag van de maand om 20 uur.

Verslag gemeenteraad mei 2025

 

Zoals altijd overlopen we het verslag van de vorige keer. Vorige keer duurde de gemeenteraad, zonder de rondvraag 4 minuten, maar het verslag telt wel een 30 tal bladzijdes. Een woordelijk verslag kan je dat niet noemen, want er stond meer in dan er werd gezegd op dat moment.

Ook hebben we toen gepolst naar de openingsuren van het politiekantoor. Kan dat niet zoals voor Corona? Zonder afspraak, maar dat was niet mogelijk. We vroegen dan om dit te bespreken op de politieraad met de andere gemeentes, maar dit werd niet opgenomen in het verslag.  Deze vraag wordt wel al meegenomen richting de bespreking volgende maand met de korpschef.

Onze kerk midden in ons dorp blijft voortbestaan met dezelfde bestemming. Er is dan ook nog nooit de vraag gesteld om dit ook voor iets anders te gebruiken.

Men gaat een samenwerkingsovereenkomst aan met de Bosgroep Kempen Noord en het project voor dit jaar is dat men het speelbos toegankelijker gaat maken.

We bespraken ook de samenstelling van de adviesraden. Dit gebeurde in de besloten zitting omdat hier ook de motivatiebrieven werden besproken. De samenstelling wordt door de algemeen directeur nog kenbaar gemaakt.

Dan hadden we nog heel wat vragen in de rondvraag.

  1. Wat is de visie van de gemeente over Maai Mei Niet? En hoe brengen jullie dit over naar het personeel?

De groendienst heeft een heel maaiplan. Deze actie wordt vooral gericht naar tuinen. Op openbaar domein mag het bestuur zelf kiezen hoe ze dit aanpakken. In het centrum wordt er bijvoorbeeld wel gemaaid en op andere plaatsen dan weer niet.

Hoe dit dus wordt aangepakt ligt in de handen van de groendienst. We zien wel wat verschillen met vorig jaar. Bijvoorbeeld speelpleinen werden maar deels gemaaid vorig jaar, nu helemaal.  We volgen het maaiplan verder nog mee op.

 

  1. De rookvrije zones zijn aangeduid door een beschildering op de grond. Maar verschillende asbakken blijven in de rookvrije zones staan? Gingen jullie niet alles te samen aanpakken? Wordt hier ook nog eens aandacht aan besteed in de Meer over Merksplas?

Aan de sporthal staan inderdaad de asbakken nog, maar daar moet plaats gecreëerd worden waar men mag roken. Als dat er is , gaan de asbakken pas weg…

Aan de schoolomgeving van de Qworzo mag men niet meer roken vanaf iets na de slagboom in de Schuttershofstraat tot aan de Gezellestraat. Al dacht Schepen Kerremans dat het nog wel mocht op de parking. In onze ogen is dat een rookvrije zone. Waar het personeel dan moest gaan roken wist niemand ons te vertellen. Ook het binnenplein van Spelewei was voor ons niet duidelijk. Dat ligt in onze ogen ook mee in de rookvrije zone, maar volgens schepen Kerremans mag daar nog wel gerookt worden, al doet de leiding dat niet in bij zijn van de kinderen daar.

 

 

 

  1. We kunnen lezen in het verslag van toerisme dat er heel wat vragen zijn over de evenementen rond 200 jaar Kolonie. Hoe hebben jullie de link gezien tussen 200 jaar Kolonie en het Vagebond weekend. Hoe komt het dat de logo’s niet mee genomen zijn op de affiches zoals afgesproken? Welke verenigingen zijn er uiteindelijk bij betrokken? Of plaatselijke handelaars?  Hoeveel huur hebben de organisatoren betaalt om daar het festival te mogen houden? Komt er ook een evaluatie met hen?

Als oppositie hoorden we heel wat mensen met hun bekommernissen rond de festiviteiten op de Kolonie, als bestuur hadden ze daar  minder last mee en hoorden zij enkel maar positieve zaken.

Wij zien de link niet met 200 jaar Kolonie en het festival. Blijkbaar is die te zoeken in het krantje dat werd uitgegeven, daar stond het hele verhaal in.

Ook waren de mensen verrast op welke mooie plaats dat men terecht kwam.

Als we vroegen naar de huurprijs voor de organisator voor dit hele evenement, kregen we te horen dat zij niets hebben moeten betalen dit jaar. Dit omdat het in teken stond van 200 jaar Kolonie en omdat de gemeente vragende partij was. Naar volgend jaar toe moeten er wel afspraken worden gemaakt.

We vroegen ons dan wel af,  als dit in opdracht is van de gemeente of de gemeente dit dan niet moet openstellen?  Maar het bestuur wist  niet welke criteria zij er dan moesten aan vast hangen…

We haalden ook nog even het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP)  erbij . Daarin staat dat geluid procuderende activiteiten daar niet mogen plaats vinden. Het bestuur veegt  dit wat van de kaart . Net zoals het commerciële horeca verhaal in de kleine boerderij, de Plantentuin. Hiervan staat ook duidelijk in het PRUP dat het moet draaien rond de planten en alles wat daarrond hoort, maar geen groot horeca verhaal. Ook dat past de gemeente niet toe, want er zijn nu al enorm veel trouwfeesten die daar doorgaan met de nodige overlast voor de buurt daar. Maar ook daar hoort ons bestuur niet over klagen… wij wel…

 

 

De werkgroep Toerisme  stelt ook de animo bij de verenigingen in vraag . Hoe wordt dit aangepakt?

Dit gaat enorm traag. In februari is er een brainstorm geweest met 40 mensen uit culturele verenigingen, maar hier is verder nog niets ondernomen… wie volgt dit dan verder op??

 

Men vraagt zich ook af wat de visie is over de Kolonie… wat is die visie van jullie hierover?

De visie is er al 20 jaar en die is nu nog niet verandert… meer kregen we hier niet echt als antwoord.

 

  1. Voor occasionele verkoop aan huis werken jullie niet met een vergunning. Vragen die binnen komen per mail worden besproken op CBS en daarna wordt per mail geantwoord dat de verkoop al dan niet mag doorgaan.

Wij hebben nog nooit een vraag gezien in het schepencollege hier over . Hoe vaak worden deze gesteld? Hoeveel vergunningen leveren jullie af en wat kan er dan precies?  Want we zien wel dat het gebeurt in onze gemeente.

 

Als het gaat over een wafel – of spekken verkoop dan komt dat niet echt op het schepencollege. Als het gaat over verkoop aan huis dan gaat het over stedenbouw, over handel drijven. Dit punt werd verder besproken in de besloten zitting.

 

  1. Er is veel te doen geweest rond de gezonde maaltijden op We lazen dat Merksplas hier niet mee op de kar spring. Het is uiteraard wel belangrijk om dit thema de nodige aandacht te geven. Hoe gaan jullie dat dan wel doen?

 

Er wordt heel wat gedaan rond gezonde tussendoortjes in samenwerking met de gezondheidsraad. Ook de Oversteek heeft via een project nu vers fruit geleverd aan de scholen, ze wilden iets doen aan de lege brooddozen. De brooddozen zijn niet leeg in de scholen, maar wel vaak ongezond. Vandaar dit fruit project .

We stelden wel voor om een project uit te werken rond gezonde voeding in samenwerking met de ouderraad van de scholen bijvoorbeeld, het huis van het kind, de gezondheidsraad zodat ook de ouders mee zijn in dit verhaal. Men neemt dit voorstel verder mee.

 

  1. De adviesraden gaan bijna van start. Kunnen jullie ons een overzicht geven over de budgetten die gekoppeld zijn aan elke adviesraad?

In de begroting wordt er een algemeen budget voorzien die men kan gebruiken om bv een spreker te laten komen of iets te organiseren.  We vroegen ons wel af of de adviesraden hier van op de hoogte zijn. In de statuten van de Gecoro staat dat men jaarlijks de onkosten moet verantwoorden, maar dit gebeurde nooit want er waren geen onkosten in het verleden…

 

 

  1. Enkele opvolgvragen :

 

Wat is de stand van zaken van de automatische deuren aan het gemeenschapscentrum en het gemeentehuis?  Hier staat men nog niet verder mee dan de laatste keer dat we dat vroegen… we wachten dus nog even af.

 

Wat is de stand van zaken om mails mee op te nemen in de briefwisseling?  Men is hier mee bezig in een werkgroep en zal in het najaar worden uitgewerkt.

 

Wat is de stand van zaken ivm het nieuwe geluidssysteem voor de gemeenteraad?  We zouden na de zomer in het gemeenschapscentrum onze gemeenteraad houden met nieuwe installatie.

 

Wat is de stand van zaken ivm foto’s of kunst op de electriciteitskabines?  Dit project wordt on hold gezet.

 

Wat is de stand van zaken over het opknappen van het wegdek in  het begin van het Heiseneinde?  Hier krijgt men de lastenboeken in juni van binnen, wordt dus ook nog vervolgd.

 

  1. De bewoners van het Vekenhof stellen heel wat vragen over de verkeerssituatie op het moment.

Het gebeurt dat er een heel weekend een geparkeerde vrachtwagen staat waardoor de hulpdiensten niet vlot door kunnen. Via de zachte berm rijden is geen optie, daar zijn al heel wat busjes moeten weg getakeld worden.  Zij vinden dit geen veilige situatie. Wat biedt de gemeente daar als oplossing ?

Vaak wordt er vanaf ’s morgensvroeg al hard gewerkt aan de huizen die men daar aan het bouwen zijn. Er worden kranen gelost, beton gestort,… en daar hebben de bewoners alle begrip voor. Maar daardoor moeten zij zeer vaak een hele tijd wachten en zijn zij te laat op school of  op het werk en dat is niet fijn.

Er zou door de gemeente een tijdelijke oplossing kunnen komen door 1 vaste paal te vervangen door een paal die men kan verwijderen  telkens. Dit mag enkel mogelijk gemaakt worden voor een personenwagen. Dit zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn tot dat de werken in de omgeving gedaan zijn.

De bewoners hebben dit al meermaals bevraagd , oplossingen aangeboden , maar er is nog niets aan verandert. Wat ziet de gemeente als mogelijke oplossing om voor te stellen aan de bewoners zodat zij vlot hun huis kunnen verlaten of naar hun huis te kunnen rijden ?

Voor de aanleg van de straat is er een bewonersvergadering geweest, waar werd afgesproken om doorgaand verkeer te weren zodat Vekenhof niet het verkeer uit de andere wijk te slikken zou krijgen.

Tot nu toe kregen ze ook nog maar één vraag van één bewoner. Toen wij ter plaatse de situatie gingen bekijken bleken er toch meer frustraties bij de bewoners (en ja, het waren er meer dan 3 😉). De tijdelijke oplossing die door de bewoners werd voorgesteld is makkelijk realiseerbaar.

De bezorgdheid van de bewoners ivm de veiligheid en bereikbaarheid voor de hulpdiensten werd ook van tafel geveegd.

Jammer dat het gemeentebestuur niet mee wil nadenken over een oplossing die voor de burgers een verschil zou maken. En voor de duidelijkheid gaat het hier nog steeds over een tijdelijke oplossing dat de situatie nu wat dragelijker zou maken.

Verslag gemeenteraad april 2025

 

Bij het verslag van vorige keer vroegen we voor een derde maal naar de statuten van de cultuurraad. Schepen Quirynen heeft deze ondertussen bekeken en deze zijn nog niet aangepast. Ze zijn verandert in 2019, maar intussen zijn er nog zaken aangepast. Deze aanpassingen moeten nog een keer op de gemeenteraad passeren.

 

Voor de rest waren het veel algemeen vergaderingen waar de meerderheid iemand moest voor afvaardigen.

Op een 4 tal minuten zat de gemeenteraad erop !

 

Gelukkig hadden wij nog een 10 tal vragen die we konden stellen zodat het toch nog een half uurtje heeft geduurd…

 

  1. We krijgen geregeld een melding dat er fietsen worden gestolen aan de sporthal. De camera die er nu hangt zou niet goed werken. Hoe pakken jullie dit aan? Ook op andere plaatsen worden er fietsen gestolen? Is hier al een overleg geweest met onze politie om dit in kaart te brengen en om een plan van aanpak te maken?

 

Het klopt dat er een plaag was van diefstal. En dat vooral aan de kerk, de Kloosterstraat en aan de sporthal. Men heeft hier samen gewerkt met onze politiezone en die van Turnhout. Er zijn 2 jonge mannen voor opgepakt die heel wat diefstallen hadden gepleegd. Deze wachten nu op hun proces. Heel wat fietsen zijn terug bij de eigenaar.

De camera’s zijn inderdaad aan vernieuwing toe en niet enkel daar. Men gaat dat bekijken en dit wordt dan ook aangepakt.

 

  1. Meer en meer burgers klagen over het enkel op afspraak terecht kunnen bij de politie. Kan dit zo snel als mogelijk aangekaart worden met de politie ?

 

Dat is in heel de zone zo. Mensen van Merksplas kunnen tijdens de kantooruren ook in Hoogstraten terecht. Het is niet haalbaar om  altijd agenten altijd te voorzien en te werken zonder afspraak. Voor corona kon dat wel, na corona  blijkbaar niet meer.

We vroegen of dit eens bevraagd kon worden in de politieraad om te horen hoe de andere gemeentes in onze zone hier naar kijken.

Daar gaat het bestuur niet op in, ook niet om te werken zonder afspraak. De korpschef kan wel eens een toelichting komen geven over hun werking.

 

 

  1. In de Goordijk staat er sinds kort een proefopstelling. Hier worden heel wat terechte vragen bij gesteld over de veiligheid van de fietsers die nu op het voetpad moeten rijden, de voetgangers die daar ook moeten over stappen, over het parkeren op de weg vlakbij de proefopstelling, over het niet goed meer van de oprit kunnen door de proefopstelling. Wordt dit nu al aangepakt?

Hoe is men tot deze proefopstelling gekomen? Lagen er nog andere plannen op tafel?

Het verkeerskussen in het begin aan de Kunstvrienden ligt er nog steeds, ging dat niet verwijderd worden?

 

De proefopstelling is er gekomen na het te bespreken in de adviesraad verkeer. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Maar het bestuur gaat er nu niets aan veranderen. De evaluatie gebeurt in september, niet enkel de Goordijk wordt meegenomen, maar ook de straten daar rond. Deze laatste was men  nu wel vergeten in de communicatie.

Het ene kussen dat vooraan aan de Kunstvrienden ligt, blijft momenteel liggen… al heeft het niet veel nut meer. Wordt dus nog vervolgd.

 

  1. We krijgen vaak de boodschap dat men te snel rijdt op veel verschillende plaatsen in Merksplas. Kan dit besproken worden met de lokale politie en kunnen hier bv flitsacties of andere acties uit voortvloeien?

 

De politie doet zeer vaak controles in Merksplas. Ook worden er tellingen gedaan en aan de hand van die resultaten worden er controles gedaan. Op 1,5 jaar heeft men meer dan 58 000 auto’s gecontroleerd waarvan een 10 procent te had reed. We volgen dit verder mee op.

 

  1. We lazen in de krant dat de nachtwinkels zijn gecontroleerd , ook in onze gemeente. Is hier een verder plan van aanpak nodig?

 

Er is een actie geweest in de drie gemeentes. Er zijn inbreuken vastgesteld en die volgen ze nu op. Dit was al de tweede keer dat men deze heeft gecontroleerd dit jaar.

 

 

  1. Gaat de gemeente vallen voor Aziatische hoornaars verdelen onder de burgers. Hiermee kunnen er in het voorjaar rondvliegende koninginnen gevangen worden om het aantal nesten in de zomer te verkleinen.

Vorig jaar zijn er vallen uitgedeeld en deze worden nu weer gebruikt. Om ze zomaar uit de delen aan de burgers gaan ze niet doen, je moet er wel wat kennis over hebben vinden ze. We stelden dan voor dat de imkers van Merksplas misschien wel een woordje uitleg zouden kunnen geven.

Het blijft zoals het is. Men kijkt wel naar vespa watch om mogelijks eens een uitleg te komen doen.

 

  1. Kunnen jullie een update geven ivm het fietspad Steenweg op Weelde. De brief ivm het infomoment hebben we niet ontvangen? Kan hier nog eens extra aandacht aan gegeven worden.

Het was een zeer technische vergadering over waar de oprit komt, aansluitingen enzovoort. Men kon de plannen inkijken.

Volgende keer worden we zeker uitgenodigd, dan is het niet zo technisch.

 

  1. Er zijn 7 mobiele camera’s, waar worden deze momenteel ingezet en voor welke problematiek?

 

Zij worden vooral ingezet om sluikstorten tegen te gaan. Al staat er nu ook eentje aan de sporthal. Als er een probleem zich voor doet, worden ze daarvoor gebruikt.

 

  1. Wat is de stand van zaken ivm de bank die er zou komen aan de natuurbegraafplaats?

 

We vragen nogmaals om dit boven op de werklijst te zetten, want dit is al enorm lang beloofd, maar de bank komt er maar niet. Schepen Govers zet dit morgen bovenaan de lijst… wij kijken er alvast naar uit en vele familieleden en vrienden die daar afscheid hebben genomen van een dierbare ook!

 

  1. Wat is de stand van zaken ivm de adviesraden? Zijn deze allemaal al gevormd ondertussen?

De kandidaturen moesten voor 1 april binnen zijn. Men is nu aan het afronden en op de gemeenteraad van mei komt dit op de agenda. Dat is wel hogentijd, want er zijn nu adviesraden die niet meer vergaderen wat toch wel wat jammer is.

Verslag gemeenteraad maart 2025

Verslag gemeenteraad 24 maart 2025

Zoals gewoonlijk hadden we enkele puntjes om het verslag nog aan te vullen.
De asbakken die nog in de rookvrije zones staan er nog steeds, deze zouden verwijderd worden als men ook de schilderwerken op de grond gaan aanbrengen. Nog even geduld dus.

De statuten van de cultuurraad stonden vorige keer niet op de agenda, we vroegen of de aanpassingen die eerder zijn gedaan, al eens op de agenda hebben gestaan. Schepen Quirijnen was dit nog vergeten op te zoeken en gaat er nu werk van maken.

Voor de jeugdraad was er al een oproep geweest in september, dat was vooral naar de jeugdverenigingen toe. Nu is er ook nog een oproep naar alle jeugd , om als onafhankelijke te zetelen in de jeugdraad.

Ook het punt van de bosgroep was niet volledig genoteerd, deze wordt ook nog aangevuld.

 

De concessieovereenkomst tussen de gemeente en de landelijke Ruitervereniging Sint Maarten stond ook op de agenda. We zagen dat de huurprijs niet wordt geïndexeerd. We vroegen achter de reden. Dit werd nooit gedaan bij  verenigingen, dus ook hier niet.

 

Ook het ondertekenen van het charter van de Gezonde Gemeente stond op de agenda. Dit was er verderzetting . Als we vroegen naar een evaluatie dan van de vorige periode , kon men niet meteen eenduidend antwoord geven. Het is eerder een engagement dat de gemeente aangaat. Het was dus niet geëvalueerd.

Burgerparticipatie wordt zeer duidelijk naar voren geschoven in het charter. De vraag hoe dat de burgers hierbij worden betrokken was dat men nu zich kandidaat kan stellen voor de gezondheidsraad. Het raadplegen van alle burgers gebeurt weleens via de gezondheidsraad, maar beperkt.

Ook moet men als gemeente het goede voorbeeld geven en vroegen we naar voorbeelden hoe men aan een goede gezondheid werkt binnen de gemeente. Men verwees naar de kilometervergoeding en naar een groepje dat werk rond mentaal welzijn waar de teambuilding dan onder valt. We haalden nog een keer de fietsleasing aan, maar dit lag nog steeds niet op tafel.

 

De rapportering van het lokaal Energie – en klimaatpact stond ook op de agenda. De laatste nieuwe versie werd ons niet aangereikt, blijkbaar verandert dit van dag tot dag. In de versie die wij zagen stond er bv dat het burgemeestersconvenant niet getekend was, maar dat is wel in orde ondertussen.

Men spreekt van Natuurgroene perken wanneer met min 10 m2 heeft aangeplant. Dat gaat dan over de Kernlindendijk, Pastoor Ceulemansstraat, in de Qworzo, in de Moerstraat enzovoort.

Collectieve renovaties wil men stimuleren. Maar het is geen gemakkelijke opdracht. Je kan de mensen niet verplichten. Men heeft 2 wijken uitgenodigd door een brief te versturen over dit thema. Het gaat hier over de Driezenwijk en over de Kolonie. Van de 450 adressen hebben er 15 mensen gereageerd. Hier is dus nog wel een weg in te gaan.

We haalden aan dat in wijken waar ook sociale woningen worden opgeknapt  de anderen ook zouden mee kunnen stappen in dit verhaal en zo samen die verbouwingen aan pakken.

In verband met collectieve hernieuwbare energie verwees men naar de windmolens. Veel plaats heeft Merksplas niet om deze te zetten, maar er was een aanvraag voor in de Moerstraat , maar deze is vernietigd.

Voor het gebruik van de deelwagens is ondertussen een filmpje gemaakt om dit nog eens extra te promoten, want het gebruik blijft laag.

Voor de laadpunten zit men dan wel op schema en bekijken ze verder waar er nog moeten gezet worden.

Fietspad van Steenweg op Weelde en Koekhoven Noord staan op de planning, voor de rest geen andere meer.

Een warmteplan en sloopbeleidsplan is niet opgemaakt, al zijn ze er wel mee bezig geweest. Maar in theorie klinkt dat allemaal mooi, maar in de praktijk is dat wel wat anders.

We hadden deze keer ook een extra agendapunt toegevoegd. Namelijk het zetten van fietszuilen. Het werd positief onthaalt. U Kan hierover meer lezen bij ons persartikel over dit punt.  Dit vindt u onder nieuws op onze website.

Verslag gemeenteraad februari 2025

Verslag gemeenteraad 24 februari 2025

 

Op de agenda van de gemeenteraad stonden vooral de statuten van de verschillende adviesraden en enkele algemeen vergaderingen.

Maar eerst kwamen we nog even terug op het verslag van vorige keer. Er staan nu bv aan de sporthal al wel borden ivm de rookvrije zone, maar de asbakken staan nog steeds in die zone geplaatst. Dat is niet erg logisch en duidelijk. Men zou deze dan ook zo snel als mogelijks weg halen.

Daarna kwamen de statuten aan bod van de verschillende adviesraden waar men weer heel wat burgers zoekt om deel te nemen aan deze adviesraden.

Eerst een algemene bedenking ivm de adviesraden. Als je de verschillende statuten bekijkt dan zie je daar geen uniformiteit in. Sommige adviesraden spreken over man/vrouw verhouding, andere niet. Sommige adviesraden spreken over de vergaderfrequentie , andere weer niet. Sommige adviesraden worden samengesteld door het college, andere weer niet.

Er is geen echte duidelijkheid over de verschillende raden heen.

Maar het bestuur ziet hier geen graten in. De aanpassingen die nu gedaan zijn, kwamen nu op de gemeenteraad. Sommige dateren dan ook al van 1995…

We vonden geen statuten terug van de cultuur- en sportraad en ook niet van de Gecoro. Deze bestonden nog wel, maar daar was niets aan gewijzigd. Wanneer we dan de vraag stellen over de cultuurraad die nu op een andere manier werkt dan voorheen en of de statuten hierover zijn aangepast, wist schepen Quirynen dit niet van buiten en ging dit nog verder opzoeken om te kijken of de statuten wel zijn aangepast.

 

Over het algemeen spreekt men in de verschillende raden over deskundigen. Maar wie zijn dat? Wat zijn daarvoor de kenmerken? Hoe wordt bepaald dat zij deskundigen zijn? Hoe wordt bepaald wie er bij mag en wie niet?

Het antwoord was kort… echte kenmerken zijn er niet en er zijn vaak minder kandidaten dan dat er open plaatsen zijn.

Een interesse hebben  in een bepaald domein is ook al voldoende. We kijken er alvast naar uit hoeveel geïnteresseerden er willen mee werken in de  verschillende adviesraden, want het geven van advies aan de gemeente is van groot belang.

 

Bij de gezondsheidsraad werkt men deze legislatuur rond verschillende thema’s nl eenzaamheid, mantelzorg, dementie en gezonde voeding.

Ze waren niet betrokken rond heel de veranderingen van het rookbeleid. Wat wel een gemiste kans is. Er zouden door deze raad ook acties kunnen opgezet geweest zijn.

De milieuraad heeft voortaan MINAK, Milieu , natuur en klimaat. Bij deze raad staat expliciet bij dat deze vergaderingen niet openbaar zijn. Als we vragen naar de reden, moet men het echte antwoord schuldig blijven… dat staat er al jaren zo in… .

Als extra deelnemers hebben zij de jeugdraad en de gezinsbond opgenomen, ook dat is al jaren zo. Waarom er dan geen andere verenigingen mee worden opgenomen , blijft een raadsel.

 

Een andere belangrijke raad is de verkeersraad, de GAV.

De statuten die voorlagen, de aangepaste versie, blijken dan toch niet zo te kloppen. Men spreekt over adviezen die van de GAV naar het schepencollege moeten gaan en andersom. Maar de termijnen die men hanteert gaat nog steeds in de veronderstelling dat men nog maandelijks vergadert. Moest deze frequentie veranderen, moeten deze statuten weer richting de gemeenteraad.  

Men spreekt vaak over het geven van een advies, maat dat is dan ook weer een groot woord, want echte aparte adviezen zijn er niet. Men hanteert hiervoor het verslag. Dat altijd vrij beknopt is.

De leden van de GAV worden door het schepencollege aangeduid, waarom dat nu precies was, was ook niet duidelijk. Dat was in het verleden ook zo.

Wanneer je uzelf een verkeersdeskundige mag noemen is ook niet duidelijk… dat kan ook hier weer heel breed zijn.

We polste ook waarom de fietsersbond er niet bij opgenomen was als 1 van de leden of een fietsvereniging van Merksplas. De fietsersbond had hier geen afdeling  dus kon ook niet vertegenwoordigd zijn en de fietsverenigingen konden zich kandidaat stellen bij de deskundigen.

We maakten het bestuur er ook op attent dat de vertegenwoordiger van de lokale politie ook nooit aanwezig is en of ze dat niet een gemis vinden. Men zou toch korter op de bal kunnen spelen als het gaat over het verkeer en bepaalde situaties. Men ging er hen nog eens op attent maken… we zijn benieuwd wat dat in de praktijk gaat geven . Wij zijn van mening dat ze telkens aanwezig zouden moeten zijn!

De jeugdraad is al weer opgesteld, al was de burgemeester daar niet echt van op de hoogte. Er is een oproep geweest voor geïnteresseerde jeugd in september, maar daar is niemand op af gekomen, buiten de jeugdverenigingen zelf.

 

We wensen de mensen die zich weer 6 jaar gaan inzetten voor de verschillende raden alvast veel succes en een mooie inbreng toe. De oproep naar de burgers en verenigingen  wordt binnenkort gelanceerd door de gemeente.

 

Nadien kwamen er nog heel wat algemeen vergaderingen op de agenda.

Zoals ook Pidpa. Vorige legislatuur wilde zij gaan fusioneren met Waterlink maar deze is dan uiteindelijk niet door gegaan. Ze gaan nu weer een engagement aan van 18 jaar. Zou dit dan niet beter op 2 jaar gezet worden zodat die mogelijke fusie weer kan bekeken worden? We zien dat de prijs van het drinkwater voor de burgers ondertussen gestegen is met 24 procent…

De burgemeester liet horen dat ze niet veel in de pap te brokken hebben .

Ook de samenwerking met de Bosgroep loopt deze legislatuur verder. Concrete plannen waren er nog niet , maar is wel een zeer nuttige samenwerking als men kijkt naar bosbeheer , compensatie van bos,…

VZW ’t Pleckske stond ook op de agenda. De gemeente geeft hier jaarlijkse een bijdrage aan , maar wat is dat nu juist?

Men kan daar voor terecht als landbouwers iets willen doen rond educatie. Zij zorgen dan eventueel voor een leader project of voor de uitwerking van iets. Men kan niet als individuele landbouwer bij hen aankloppen, al was dat niet meteen duidelijk op de gemeenteraad, maar men kan bv uit de landbouwraad wel ideeën naar deze VZW laten voortvloeien.

 

Daarna was er nog tijd voor de rondvraag.

Hoe zit het nu eigenlijk met de geluidsinstallatie waar men onlangs over sprak?

Je moet weten dat de oppositie dit al aankaart vanaf 2016!

Maar de aanhouder wint en er komt verandering in de zaak! Men vraagt nu prijsoffertes op en men bekijkt of de gemeenteraad dan kan door gaan in het gemeenschapscentrum in zaal 1. Deze is al uitgerust met een scherm . Dat zou een hele vooruitgang zijn. Men hoopt dat we na de zomer naar deze nieuwe locatie kunnen verhuizen met de maandelijkse gemeenteraad.

Zo zie je maar, voortschrijdend inzicht… op een dag komt het dus wel in orde.

 

En als laatste punt stond het grote feest rond 200 jaar Kolonie op de agenda.

Komt er nu een groot festival naar de Kolonie en wat heeft dat nu te maken met dit feest van 200 jaar Kolonie?

Er komt inderdaad een groot festival naar de Kolonie en dat voor heel wat doelgroepen die al lang vragende partij zijn . Er is iets voor onze ondernemers op vraag van Voka en Unizo, er is een namiddag voor mensen met en beperking, er is een gezinsdag, er zijn optredens. Er hangen wel wat voorwaarden aan vast zoals bv de einduren, de toegankelijkheid enzovoort.

Maar wat met die toegangsprijs? Een namiddag op de gezinsdag is toch al een kostelijke grap zeker voor onze jeugdbewegingen bijvoorbeeld. De schepen antwoordde daarop met een vergelijking met de kermis, als je daar naar toe gaat, kost dat ook veel geld.

 

Er is heel het jaar veel te doen op de site, legt men verder uit. Denk maar aan de opening van het toeristisch seizoen, er is een nieuw logo, een foto wedstrijd, en mogelijks komt er een evenement met de 5 koren uit Merksplas.

Iets organiseren met de verenigingen verloopt altijd zeer langzaam.

In 2023 werd er al over dit feest gesproken in de commissie Kolonie en op 1 februari 2025 werd er een brainstorming georganiseerd voor de culturele verenigingen… ja dan kan je zeggen dat alles langzaam verloopt 😊

Wij zien alvast geen link tussen het festival en het doel … 200 jaar Merksplas Kolonie in het daglicht stellen. We zien geen link tussen lokale ondernemers, al zouden ze wel beroep doen op verenigingen die willen komen helpen en daar een centje voor zouden krijgen.

Wij vinden het jammer dat de eerste grote reclame die er gemaakt wordt rond dit feestjaar dit festival is, iets dat de gemeente totaal uit handen geeft en de link met de Koloniet ver te zoeken is!

Verslag gemeenteraad januari 2025

We begonnen de gemeenteraad standaard met enkele opmerkingen over het verslag van de vorige keer. Toch wel belangrijke zaken voor ons werden niet mee opgenomen en brachten we dus nog een keer aan.

De briefwisseling is enkel beperkt tot de inkomende en uitgaande post, maar in deze tijd worden er veel meer mails gestuurd dan brieven gestuurd. De vraag is om dan ook de relevante mails voor de gemeenteraad mee op te nemen. Dit ging men bespreken, maar is nog niet gebeurd tot op heden. We volgen dit dan nog verder mee op.

Ook de deontologisch commissie is nog niet opnieuw samen gesteld. Deze bestaat uiteraard nog , maar daar zitten mensen in die niet meer rond de tafel van de gemeenteraad zitten. In februari staat dit op de agenda.

Ook het punt over het parkeren op het kruispunt Leest/ Den Heerd en Kerkenakker/ Heiseneinde stond niet helemaal correct genotuleerd. Heel wat burgers zijn daar al vragen over gaan stellen, maar er gebeurd tot  op heden niets mee.

We vragen ons nog altijd af waarom een geluidsopname niet kan gebruikt worden als verslag; Dan staat er alles correct in en bespaart de algemeen directeur heel wat werk. Maar voorlopig is hier nog geen oor naar…

 

Voor de rest waren er vele administratieve punten over aanpassingen van reglementen en wie naar welke algemene vergadering gaat gaan in de toekomst.

 

Ook brachten wij nog 6 vragen die leven bij de burgers naar voor. Want daarvoor zitten we daar ook maandelijks. De bezorgdheden die leven bij onze burgers daar te bevragen. We worden wel eens wat weggelachen door de meerderheid, er wordt gefluisterd en gelachen. Dat is niet erg fijn. Maar wij vinden het toch van groot belang om onze burgers te vertegenwoordigen.

 

1. Naar aanleiding van verschillende vragen die wij kregen over het schenken van sterke dranken hebben we al enkele schriftelijke vragen gesteld. In de voorbije 3 jaar zijn daar geen vergunningen voor afgeleverd door het bestuur. Toch zien we bv jeugdverenigingen nu plots een aanvraag doen om dit te mogen schenken op een fuif.  Hoe zit deze regelgeving nu juist in elkaar voor onze gemeente ivm  het schenken van sterke dranken op openbare sportieve, politieke en culturele manifestaties ? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar verenigingen/ organisatoren van evenementen?

Omdat wij dit hebben bevraagd , heeft het bestuur gezien dat ze dit altijd over het hoofd hebben gezien. Er is dus wel degelijk een machtiging nodig van het bestuur wanneer het gaat over schenken van sterke dranken op openbare sportieve, culturele of politieke manifestaties. Ze gaan nu de verenigingen hier op de hoogte van brengen en ook de vrije tijdsdienst houdt dit extra in het oog wanneer er een aanvraag binnenkomt.

Zo zie je maar dat je als oppositie toch kleine steentjes mee kan verleggen.

 

2.Het is vanaf heden verboden te roken op sportterreinen, speelterreinen, kinderboerderijen, … en ook is he verboden om te roken binnen een perimeter van 10 meter van de in- en uitgangen van woonzorgcentra, bibliotheken, kinderdagverblijven, scholen, buitenschoolse opvang. Hoe gaat het bestuur om met deze nieuwe regelgeving rond het rookverbod?  Welke maatregelen werden of worden er nog getroffen zodat iedereen mee is met die beleid?

 

Men heeft alle sites in kaart gebracht. Op de speelpleintjes zijn de borden al verandert en er zijn ook net nog borden aan gekomen rond het rookverbod. Deze moeten nog worden geplaatst. Bij mooi weer gaat men ook nog een sjabloon spuiten op de grond.

Aan de sporthal komt er een rookruimte buiten, een afgeschermde zone voor het gebouw.

De assenbak staat nu nog aan de inkom van de bibliotheek. Deze zal nog moeten verwijderd worden als je de regels in acht wil nemen.

We vroegen ook hoe dat ze het hebben aangepakt naar het personeel toe in de school en in het gemeentehuis want zij zitten met een speelterrein in de buurt, met de bibliotheek, met de ingang van de school. Een heel duidelijk antwoord kwam hier niet op. Zal dus toch nog duidelijker moeten bekeken worden want het verbod is al een kleine maand in voege.

 

3. We konden lezen in een mail van een ambtenaar naar het schepencollege dat Inter bereid is om, indien gewenst, een doorlichting te doen van het gemeentehuis en/of gemeenschapscentrum.  Gaat het bestuur hier op in ?

 

Het budget voor een nieuwe deur staat ingeschreven in de begroting ( deze stond ook in ingeschreven in de begroting van 2024). Men wil gaan kijken met een architect om dit aan te pakken. We vinden het jammer dat men geen beroep doet op Inter ( Inter is een jong agentschap met als doel Vlaanderen toegankelijk te maken voor iedereen). Zij hebben voorgesteld om een doorlichting te doen van het gemeentehuis en of gemeenschapscentrum, maar hier gaat men niet verder op in. Ze pakken in de nabije toekomst wel de deur aan. De lift in de inkomhal is ook te klein en de draaicirkel is daar ook te klein. Hopelijk wordt dit dan ook mee aangepakt. Wel jammer nu dat schepen Kerremans een nieuwe bevoegdheid heeft nl toegankelijkheid, dat men niet het hele plaatje eens bekijkt. Kan alleen maar positief zijn naar de toegankelijkheid voor iedereen!

 

4. Voortaan kan je zonder afspraak  terecht op het gemeentehuis  op donderdag voormiddag. We kregen hier al heel wat vragen over en willen graag weten van u  vanwaar de keuze  komt om dit op een donderdagvoormiddag te zetten?

 

Het niet op afspraak komen geldt enkel voor de dienst burgerzaken. Zij hebben zelf gekozen voor de donderdag voormiddag. Men kiest voor een voormiddag waar het sowieso niet heel druk is. Dit is vooral voor mensen die moeilijk digitaal een afspraak kunnen maken.

Als we bijvoorbeeld een woensdag voormiddag als voorstel deden , werd dit weg gelachen door de meerderheid. We denken dat er dan toch meerdere mensen thuis zijn owv de opvang in de namiddag voor de kinderen.

Ook voor kot studenten is het niet gemakkelijk om langs het gemeentehuis te gaan.

Als we vroegen naar de evaluatie dan wist men niet meteen een antwoord. Na wat aarzelen zei de burgemeester dat die pas na een jaar zou plaatsvinden!

 

5. Op de nieuwjaarsreceptie hoorde we de burgemeester vertellen over enkele nieuwe projecten die men gaat verwezenlijken in de volgende jaren. Kan u deze hier  ook kort toelichten en is er al zicht over hoe dit financieel wordt aangepakt?

Wat er gezegd wordt op een nieuwjaarsreceptie, blijft op de nieuwjaarsreceptie. Daar kwam het op neer. Transparantie naar de burgers toe, openheid naar de burgers toe… ze hebben er geen kaas van gegeten.

De plannen die toen werden vernoemd zoals de aanpak van de school en Spelewei of het jeugdhuis werden nu niet herhaald. Deze plannen zouden pas besproken worden op de gemeenteraad van december 2025 met het meerjarenplan…

 

We betreuren dit. Waarom is hier niet meer openheid naar onze burgers toe?

 

6. Sommige adviesraden hebben hun werking eind vorig jaar  al stop gezet, anderen werken nog verder. We hebben hier enkele vragen over:

Wanneer is er een oproep naar kandidaten voor de  adviesraden ? En hoe gaat deze gebeuren?

Hoe worden deze raden de volgende jaren georganiseerd? Blijft de samenstelling  van afgevaardigde hetzelfde of kan daar verandering in gebracht worden?

Zijn er nog andere beleidsdomeinen waar er een adviesraad wordt voor georganiseerd?

En hoe wordt het inzagerecht georganiseerd voor de burgers naar de verslagen toe?

 

In februari komt het mogelijks gewijzigde reglement op de gemeenteraad. Dan gaat er een oproep komen in de eerst volgende nieuwsbrief en waarschijnlijk komt dan de nieuwe samenstelling aanbod in april.

Er komen geen adviesraden bij. Al zal de milieuraad ook het grote thema klimaat erbij krijgen wat erg belangrijk wordt in de toekomst.

Over de samenstelling waren ze nog niet uit. We zien vaak dat er maar 4 mensen aanwezig zijn op bepaalde adviesraden. Zou het dan niet beter zijn dat het aantal onafhankelijke niet op  2 personen wordt vast gelegd, maar veel ruimer bekeken worden?

De vraag over hoe het inzagerecht wordt georganiseerd antwoorden ze dat elke adviesraad dat zelf maar moest bepalen. Als we de goede voorbeelden aanhaalden van naburige gemeentes waar de verslagen online te vinden zijn op de website van de gemeente  hadden ze schrik dat alles naar buiten zou komen en dat niemand meer iets zou durven zeggen. Rare redenatie…

Het is voor de burger zelfs zo dat je elk verslag ter inzage kan opvragen in het kader van openbaarheid van bestuur. Benieuwd hoe dit verder afloopt.

Verslag gemeenteraad december 2024

Maandag 16 december was het de eerste gemeenteraad voor onze ploeg van Visie 2330. Sandra Loomans en Tine van der Vloet vertegenwoordigen de stem voor deze partij in de gemeenteraad.

 

Als eerste groot punt kwam het huishoudelijk reglement op de agenda.

  • We stelden voor om het volledige audioverslag van de gemeenteraad op de website te publiceren, om transparantie te bevorderen. Dit voorstel werd voorlopig niet aangenomen, maar er is hoop op toekomstige veranderingen.

 

  • De briefwisseling is ook vaag omschreven. Inkomende en uitgaande post. Maar zoals iedereen weet wordt er minder en minder met de post verstuurd en meer en meer per mail. De mails, die ook voor de gemeenteraad bestemd zijn, missen wij tot op heden . En dat is als oppositie partij niet altijd gemakkelijk om dan van alles op de hoogte te zijn. Dit gaat men nu intern bespreken en ze laten ons nog weten hoe er hier verder mee wordt omgegaan.

 

  • We vroegen of burgers aan het begin van de raad vragen kunnen stellen. De burgemeester vindt de toegankelijkheid al voldoende, wat wij teleurstellend vinden. Burgers betrekken is voor ons essentieel.

 

Conclusie: het reglement blijft ongewijzigd.

 

De deontologische code stond ook nog op de agenda. Sinds 2023 is het verplicht om ook een deontologisch commissie op te richten. Deze bestaat minstens uit 1 vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad. We konden hier niets van terug lezen in het document. Maar men kan niet alles in eens en de nieuwe deontologische commissie  zou dan op de agenda komen te staan van januari.  We volgen dit verder mee op.

 

Het AGB van de sporthal kwam ook nog even ter spraken. Daar is een lek in het dak, maar we zagen daar niet meteen middelen die  voorzien  zijn om dit aan te pakken. Men is er volop mee bezig en een dakwerker zou dit in het voorjaar van volgend jaar komen herstellen.

 

Het grootste agenda punt was de aanpassing van het meerjarenplan. Vele vragen werden door ons gesteld. Een greep uit de vragen kan u hier bekijken.

  • We zien onder beleidsdoelstelling werk en economie dat er voor Faire Trade en korte keten maar weinig middelen worden voorzien. De uitgaven die men heeft voor de Spetsersbon bijvoorbeeld kan je hier terug vinden. Maar als Faire Trade gemeente zou je denken dat hier wel wat middelen zouden voorzien zijn. De uitleg dat de steun verspreid is, maakte het niet duidelijker.
  • Net zoals de steun aan de landbouw. Enkel een paar honderd euro is voorzien is voor de werking van de GALT, de adviesraad, konden we hier vinden. Maar ook hier was het antwoord dat dat ook in andere posten zat zoals bij de vergunningen enzovoort.
  • Bij de beleidsdoelstelling vrije tijd zagen we dat er geen budget is voorzien om materialen aan te kopen om ter beschikking te stellen aan het verenigingsleven. Het antwoord hier was dat er al heel veel aangekocht is de voorbije jaren en nu niets specifieks meer op tafel lag. Er werden ook veel dingen aangekocht door de jeugdraad of de Speleweiraad zelf. Maar moest men toch nog iets nodig hebben dan kan dat nog wel gevraagd worden.
  • Ook kwam de steun voor de verenigingen voor de infrastructuur naar voor. Ook daar is voor 2025 nog niets voorzien. We vinden dat jammer, zeker als we kijken naar het Jeugdhuis. Dit is een verouderd gebouw wat dus hoge energiekosten met zich mee brengt voor hen omdat het bijvoorbeeld niet voldoende is geïsoleerd. Maar de renovatie is dus nog niet voor volgend jaar. Eind van het jaar wordt dan bekeken wat en hoe men dit ziet en wordt dan opgenomen in het nieuwe meerjarenplan. Hopelijk wordt het dan als eerste mee op de werklijst gezet.
  • De Kolonie staat ook altijd op de agenda als het gaat over investeringen. Het is voor ons niet duidelijk welke subsidies men hier al heeft voor ontvangen en welke er nog komen op korte termijn. Voor de gemeente is dit een zware kost en moet men hiervoor gaan lenen om dit project rond te krijgen. Dat weegt serieus op de hele werking. Dit is een punt dat goed moet worden opgevolgd.
  • Aanleg en onderhoud van het openbaar groen, een belangrijke post. Maar ook hier zijn er geen investeringen voorzien. Ook hier was het antwoord dat dit zit vervat in andere posten. Weer moeilijk om te volgen. Maar als je meer groen wil in de dorpskern zou je denken dat onder deze actie toch middelen zouden voorzien worden.
  • Mobiliteit, iets waar elke Spetsers van wakker ligt. Hoe zit dat nu met dat mobiliteitsplan? Er zijn geen middelen voor het mobiliteitsplan voorzien, wat een gemiste kans is, gezien de nood aan verbeteringen in de infrastructuur.

 

Als laatste op de agenda hadden we nog enkele vragen in de rondvraag.

  • Bij een nieuwe legislatuur hoort toch ook een nieuw beleidsplan. Dit zouden we kunnen ontvangen tegen eind 2025. Maar zijn er dan geen lijnen die jullie nu al uitzetten, was dan onze vraag. Men gaat verder hoe men bezig was en het verkiezingsprogramma zou ook een goed vertrek kunnen zijn voor de uitwerking van het beleidsplan.
  • De Goordijk kwam al meerdere malen aan bod. Wat is hier nu beslist? De technische dienst gaat bekijken en meten wat hier mogelijk is en dan wordt er gestart met een proefopstelling. Deze gaat waarschijnlijk een wegversmalling zijn. Dat zou dan meteen ook de kussens van vooraan in de straat vervangen. Wordt dus ook nog vervolgd.
  • Op het kruispunt van de Leest en Den Heerd staan vaak auto’s geparkeerd dat het zicht belemmerd, de veiligheid in het gedrang brengt en voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Ook is dit een oversteekplaats voor veel schoolgaande kinderen. Is het parkeren half op de berm dan een oplossing? Heeft men een zicht op wie daar parkeert?  Vele antwoorden kregen we nog niet van de schepen. Ook de andere uitrit van deze wijk, aan de Kerkenakker, werd aangehaald, want ook daar is dat probleem groot. De schepen heeft hier geen weet van.  Jammere zaak , want er zijn al heel wat burgers dit gaan melden op het gemeentehuis. Het enige wat men dan te horen krijgt is dat ze niet de enigste zijn die dit meldt. Hopelijk pakt de gemeente dit nu eens deftig aan en gaat de veiligheid hier boven alles.

  • In de nieuwe Vlaamse Codex Dierenwelzijn staat uitdrukkelijk dat men vanaf 2025 in elke politiezone een deskundige dierenwelzijn moet zijn. Volgens de burgemeester is er al voldoende kennis nu al aanwezig en gaat er niet veel veranderen. Op de vraag waar de burgers terecht kunnen met bezorgdheden rond dit dierenwelzijn werd er verwezen naar de plaatselijke politie. Zij zouden dan dit doorgeven zodat de persoon met de nodige expertise dit verder kan opnemen.
  • In de begroting van 2024 staan de toegankelijke deuren ingeschreven voor het gemeenschapscentrum en het gemeentehuis, maar dit voorlopig nog zonder resultaat.

Op de gemeenteraad hoorde we dat men samen met INTER eind november heeft bekeken hoe men dit het best kan aanpakken. Dit werd al meerdere malen geopperd vanuit de oppositie, eindelijk is hier nu werk van gemaakt. In 2025 gaat men dit verder aanpakken en gaat de toegankelijkheid van deze gebouwen er op vooruit gaan! 

 

Conclusie: Een drukke eerste gemeenteraad met veel aandachtspunten en een duidelijke noodzaak voor verbeteringen in communicatie en betrokkenheid van burgers. We blijven deze onderwerpen opvolgen om de transparantie en participatie te waarborgen. 😊