Verslag gemeenteraad april 2025
Bij het verslag van vorige keer vroegen we voor een derde maal naar de statuten van de cultuurraad. Schepen Quirynen heeft deze ondertussen bekeken en deze zijn nog niet aangepast. Ze zijn verandert in 2019, maar intussen zijn er nog zaken aangepast. Deze aanpassingen moeten nog een keer op de gemeenteraad passeren.
Voor de rest waren het veel algemeen vergaderingen waar de meerderheid iemand moest voor afvaardigen.
Op een 4 tal minuten zat de gemeenteraad erop !
Gelukkig hadden wij nog een 10 tal vragen die we konden stellen zodat het toch nog een half uurtje heeft geduurd…
- We krijgen geregeld een melding dat er fietsen worden gestolen aan de sporthal. De camera die er nu hangt zou niet goed werken. Hoe pakken jullie dit aan? Ook op andere plaatsen worden er fietsen gestolen? Is hier al een overleg geweest met onze politie om dit in kaart te brengen en om een plan van aanpak te maken?
Het klopt dat er een plaag was van diefstal. En dat vooral aan de kerk, de Kloosterstraat en aan de sporthal. Men heeft hier samen gewerkt met onze politiezone en die van Turnhout. Er zijn 2 jonge mannen voor opgepakt die heel wat diefstallen hadden gepleegd. Deze wachten nu op hun proces. Heel wat fietsen zijn terug bij de eigenaar.
De camera’s zijn inderdaad aan vernieuwing toe en niet enkel daar. Men gaat dat bekijken en dit wordt dan ook aangepakt.
- Meer en meer burgers klagen over het enkel op afspraak terecht kunnen bij de politie. Kan dit zo snel als mogelijk aangekaart worden met de politie ?
Dat is in heel de zone zo. Mensen van Merksplas kunnen tijdens de kantooruren ook in Hoogstraten terecht. Het is niet haalbaar om altijd agenten altijd te voorzien en te werken zonder afspraak. Voor corona kon dat wel, na corona blijkbaar niet meer.
We vroegen of dit eens bevraagd kon worden in de politieraad om te horen hoe de andere gemeentes in onze zone hier naar kijken.
Daar gaat het bestuur niet op in, ook niet om te werken zonder afspraak. De korpschef kan wel eens een toelichting komen geven over hun werking.
- In de Goordijk staat er sinds kort een proefopstelling. Hier worden heel wat terechte vragen bij gesteld over de veiligheid van de fietsers die nu op het voetpad moeten rijden, de voetgangers die daar ook moeten over stappen, over het parkeren op de weg vlakbij de proefopstelling, over het niet goed meer van de oprit kunnen door de proefopstelling. Wordt dit nu al aangepakt?
Hoe is men tot deze proefopstelling gekomen? Lagen er nog andere plannen op tafel?
Het verkeerskussen in het begin aan de Kunstvrienden ligt er nog steeds, ging dat niet verwijderd worden?
De proefopstelling is er gekomen na het te bespreken in de adviesraad verkeer. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Maar het bestuur gaat er nu niets aan veranderen. De evaluatie gebeurt in september, niet enkel de Goordijk wordt meegenomen, maar ook de straten daar rond. Deze laatste was men nu wel vergeten in de communicatie.
Het ene kussen dat vooraan aan de Kunstvrienden ligt, blijft momenteel liggen… al heeft het niet veel nut meer. Wordt dus nog vervolgd.
- We krijgen vaak de boodschap dat men te snel rijdt op veel verschillende plaatsen in Merksplas. Kan dit besproken worden met de lokale politie en kunnen hier bv flitsacties of andere acties uit voortvloeien?
De politie doet zeer vaak controles in Merksplas. Ook worden er tellingen gedaan en aan de hand van die resultaten worden er controles gedaan. Op 1,5 jaar heeft men meer dan 58 000 auto’s gecontroleerd waarvan een 10 procent te had reed. We volgen dit verder mee op.
- We lazen in de krant dat de nachtwinkels zijn gecontroleerd , ook in onze gemeente. Is hier een verder plan van aanpak nodig?
Er is een actie geweest in de drie gemeentes. Er zijn inbreuken vastgesteld en die volgen ze nu op. Dit was al de tweede keer dat men deze heeft gecontroleerd dit jaar.
- Gaat de gemeente vallen voor Aziatische hoornaars verdelen onder de burgers. Hiermee kunnen er in het voorjaar rondvliegende koninginnen gevangen worden om het aantal nesten in de zomer te verkleinen.
Vorig jaar zijn er vallen uitgedeeld en deze worden nu weer gebruikt. Om ze zomaar uit de delen aan de burgers gaan ze niet doen, je moet er wel wat kennis over hebben vinden ze. We stelden dan voor dat de imkers van Merksplas misschien wel een woordje uitleg zouden kunnen geven.
Het blijft zoals het is. Men kijkt wel naar vespa watch om mogelijks eens een uitleg te komen doen.
- Kunnen jullie een update geven ivm het fietspad Steenweg op Weelde. De brief ivm het infomoment hebben we niet ontvangen? Kan hier nog eens extra aandacht aan gegeven worden.
Het was een zeer technische vergadering over waar de oprit komt, aansluitingen enzovoort. Men kon de plannen inkijken.
Volgende keer worden we zeker uitgenodigd, dan is het niet zo technisch.
- Er zijn 7 mobiele camera’s, waar worden deze momenteel ingezet en voor welke problematiek?
Zij worden vooral ingezet om sluikstorten tegen te gaan. Al staat er nu ook eentje aan de sporthal. Als er een probleem zich voor doet, worden ze daarvoor gebruikt.
- Wat is de stand van zaken ivm de bank die er zou komen aan de natuurbegraafplaats?
We vragen nogmaals om dit boven op de werklijst te zetten, want dit is al enorm lang beloofd, maar de bank komt er maar niet. Schepen Govers zet dit morgen bovenaan de lijst… wij kijken er alvast naar uit en vele familieleden en vrienden die daar afscheid hebben genomen van een dierbare ook!
- Wat is de stand van zaken ivm de adviesraden? Zijn deze allemaal al gevormd ondertussen?
De kandidaturen moesten voor 1 april binnen zijn. Men is nu aan het afronden en op de gemeenteraad van mei komt dit op de agenda. Dat is wel hogentijd, want er zijn nu adviesraden die niet meer vergaderen wat toch wel wat jammer is.
Verslag gemeenteraad maart 2025
Verslag gemeenteraad 24 maart 2025
Zoals gewoonlijk hadden we enkele puntjes om het verslag nog aan te vullen.
De asbakken die nog in de rookvrije zones staan er nog steeds, deze zouden verwijderd worden als men ook de schilderwerken op de grond gaan aanbrengen. Nog even geduld dus.
De statuten van de cultuurraad stonden vorige keer niet op de agenda, we vroegen of de aanpassingen die eerder zijn gedaan, al eens op de agenda hebben gestaan. Schepen Quirijnen was dit nog vergeten op te zoeken en gaat er nu werk van maken.
Voor de jeugdraad was er al een oproep geweest in september, dat was vooral naar de jeugdverenigingen toe. Nu is er ook nog een oproep naar alle jeugd , om als onafhankelijke te zetelen in de jeugdraad.
Ook het punt van de bosgroep was niet volledig genoteerd, deze wordt ook nog aangevuld.
De concessieovereenkomst tussen de gemeente en de landelijke Ruitervereniging Sint Maarten stond ook op de agenda. We zagen dat de huurprijs niet wordt geïndexeerd. We vroegen achter de reden. Dit werd nooit gedaan bij verenigingen, dus ook hier niet.
Ook het ondertekenen van het charter van de Gezonde Gemeente stond op de agenda. Dit was er verderzetting . Als we vroegen naar een evaluatie dan van de vorige periode , kon men niet meteen eenduidend antwoord geven. Het is eerder een engagement dat de gemeente aangaat. Het was dus niet geëvalueerd.
Burgerparticipatie wordt zeer duidelijk naar voren geschoven in het charter. De vraag hoe dat de burgers hierbij worden betrokken was dat men nu zich kandidaat kan stellen voor de gezondheidsraad. Het raadplegen van alle burgers gebeurt weleens via de gezondheidsraad, maar beperkt.
Ook moet men als gemeente het goede voorbeeld geven en vroegen we naar voorbeelden hoe men aan een goede gezondheid werkt binnen de gemeente. Men verwees naar de kilometervergoeding en naar een groepje dat werk rond mentaal welzijn waar de teambuilding dan onder valt. We haalden nog een keer de fietsleasing aan, maar dit lag nog steeds niet op tafel.
De rapportering van het lokaal Energie – en klimaatpact stond ook op de agenda. De laatste nieuwe versie werd ons niet aangereikt, blijkbaar verandert dit van dag tot dag. In de versie die wij zagen stond er bv dat het burgemeestersconvenant niet getekend was, maar dat is wel in orde ondertussen.
Men spreekt van Natuurgroene perken wanneer met min 10 m2 heeft aangeplant. Dat gaat dan over de Kernlindendijk, Pastoor Ceulemansstraat, in de Qworzo, in de Moerstraat enzovoort.
Collectieve renovaties wil men stimuleren. Maar het is geen gemakkelijke opdracht. Je kan de mensen niet verplichten. Men heeft 2 wijken uitgenodigd door een brief te versturen over dit thema. Het gaat hier over de Driezenwijk en over de Kolonie. Van de 450 adressen hebben er 15 mensen gereageerd. Hier is dus nog wel een weg in te gaan.
We haalden aan dat in wijken waar ook sociale woningen worden opgeknapt de anderen ook zouden mee kunnen stappen in dit verhaal en zo samen die verbouwingen aan pakken.
In verband met collectieve hernieuwbare energie verwees men naar de windmolens. Veel plaats heeft Merksplas niet om deze te zetten, maar er was een aanvraag voor in de Moerstraat , maar deze is vernietigd.
Voor het gebruik van de deelwagens is ondertussen een filmpje gemaakt om dit nog eens extra te promoten, want het gebruik blijft laag.
Voor de laadpunten zit men dan wel op schema en bekijken ze verder waar er nog moeten gezet worden.
Fietspad van Steenweg op Weelde en Koekhoven Noord staan op de planning, voor de rest geen andere meer.
Een warmteplan en sloopbeleidsplan is niet opgemaakt, al zijn ze er wel mee bezig geweest. Maar in theorie klinkt dat allemaal mooi, maar in de praktijk is dat wel wat anders.
We hadden deze keer ook een extra agendapunt toegevoegd. Namelijk het zetten van fietszuilen. Het werd positief onthaalt. U Kan hierover meer lezen bij ons persartikel over dit punt. Dit vindt u onder nieuws op onze website.
Verslag gemeenteraad februari 2025
Verslag gemeenteraad 24 februari 2025
Op de agenda van de gemeenteraad stonden vooral de statuten van de verschillende adviesraden en enkele algemeen vergaderingen.
Maar eerst kwamen we nog even terug op het verslag van vorige keer. Er staan nu bv aan de sporthal al wel borden ivm de rookvrije zone, maar de asbakken staan nog steeds in die zone geplaatst. Dat is niet erg logisch en duidelijk. Men zou deze dan ook zo snel als mogelijks weg halen.
Daarna kwamen de statuten aan bod van de verschillende adviesraden waar men weer heel wat burgers zoekt om deel te nemen aan deze adviesraden.
Eerst een algemene bedenking ivm de adviesraden. Als je de verschillende statuten bekijkt dan zie je daar geen uniformiteit in. Sommige adviesraden spreken over man/vrouw verhouding, andere niet. Sommige adviesraden spreken over de vergaderfrequentie , andere weer niet. Sommige adviesraden worden samengesteld door het college, andere weer niet.
Er is geen echte duidelijkheid over de verschillende raden heen.
Maar het bestuur ziet hier geen graten in. De aanpassingen die nu gedaan zijn, kwamen nu op de gemeenteraad. Sommige dateren dan ook al van 1995…
We vonden geen statuten terug van de cultuur- en sportraad en ook niet van de Gecoro. Deze bestonden nog wel, maar daar was niets aan gewijzigd. Wanneer we dan de vraag stellen over de cultuurraad die nu op een andere manier werkt dan voorheen en of de statuten hierover zijn aangepast, wist schepen Quirynen dit niet van buiten en ging dit nog verder opzoeken om te kijken of de statuten wel zijn aangepast.
Over het algemeen spreekt men in de verschillende raden over deskundigen. Maar wie zijn dat? Wat zijn daarvoor de kenmerken? Hoe wordt bepaald dat zij deskundigen zijn? Hoe wordt bepaald wie er bij mag en wie niet?
Het antwoord was kort… echte kenmerken zijn er niet en er zijn vaak minder kandidaten dan dat er open plaatsen zijn.
Een interesse hebben in een bepaald domein is ook al voldoende. We kijken er alvast naar uit hoeveel geïnteresseerden er willen mee werken in de verschillende adviesraden, want het geven van advies aan de gemeente is van groot belang.
Bij de gezondsheidsraad werkt men deze legislatuur rond verschillende thema’s nl eenzaamheid, mantelzorg, dementie en gezonde voeding.
Ze waren niet betrokken rond heel de veranderingen van het rookbeleid. Wat wel een gemiste kans is. Er zouden door deze raad ook acties kunnen opgezet geweest zijn.
De milieuraad heeft voortaan MINAK, Milieu , natuur en klimaat. Bij deze raad staat expliciet bij dat deze vergaderingen niet openbaar zijn. Als we vragen naar de reden, moet men het echte antwoord schuldig blijven… dat staat er al jaren zo in… .
Als extra deelnemers hebben zij de jeugdraad en de gezinsbond opgenomen, ook dat is al jaren zo. Waarom er dan geen andere verenigingen mee worden opgenomen , blijft een raadsel.
Een andere belangrijke raad is de verkeersraad, de GAV.
De statuten die voorlagen, de aangepaste versie, blijken dan toch niet zo te kloppen. Men spreekt over adviezen die van de GAV naar het schepencollege moeten gaan en andersom. Maar de termijnen die men hanteert gaat nog steeds in de veronderstelling dat men nog maandelijks vergadert. Moest deze frequentie veranderen, moeten deze statuten weer richting de gemeenteraad.
Men spreekt vaak over het geven van een advies, maat dat is dan ook weer een groot woord, want echte aparte adviezen zijn er niet. Men hanteert hiervoor het verslag. Dat altijd vrij beknopt is.
De leden van de GAV worden door het schepencollege aangeduid, waarom dat nu precies was, was ook niet duidelijk. Dat was in het verleden ook zo.
Wanneer je uzelf een verkeersdeskundige mag noemen is ook niet duidelijk… dat kan ook hier weer heel breed zijn.
We polste ook waarom de fietsersbond er niet bij opgenomen was als 1 van de leden of een fietsvereniging van Merksplas. De fietsersbond had hier geen afdeling dus kon ook niet vertegenwoordigd zijn en de fietsverenigingen konden zich kandidaat stellen bij de deskundigen.
We maakten het bestuur er ook op attent dat de vertegenwoordiger van de lokale politie ook nooit aanwezig is en of ze dat niet een gemis vinden. Men zou toch korter op de bal kunnen spelen als het gaat over het verkeer en bepaalde situaties. Men ging er hen nog eens op attent maken… we zijn benieuwd wat dat in de praktijk gaat geven . Wij zijn van mening dat ze telkens aanwezig zouden moeten zijn!
De jeugdraad is al weer opgesteld, al was de burgemeester daar niet echt van op de hoogte. Er is een oproep geweest voor geïnteresseerde jeugd in september, maar daar is niemand op af gekomen, buiten de jeugdverenigingen zelf.
We wensen de mensen die zich weer 6 jaar gaan inzetten voor de verschillende raden alvast veel succes en een mooie inbreng toe. De oproep naar de burgers en verenigingen wordt binnenkort gelanceerd door de gemeente.
Nadien kwamen er nog heel wat algemeen vergaderingen op de agenda.
Zoals ook Pidpa. Vorige legislatuur wilde zij gaan fusioneren met Waterlink maar deze is dan uiteindelijk niet door gegaan. Ze gaan nu weer een engagement aan van 18 jaar. Zou dit dan niet beter op 2 jaar gezet worden zodat die mogelijke fusie weer kan bekeken worden? We zien dat de prijs van het drinkwater voor de burgers ondertussen gestegen is met 24 procent…
De burgemeester liet horen dat ze niet veel in de pap te brokken hebben .
Ook de samenwerking met de Bosgroep loopt deze legislatuur verder. Concrete plannen waren er nog niet , maar is wel een zeer nuttige samenwerking als men kijkt naar bosbeheer , compensatie van bos,…
VZW ’t Pleckske stond ook op de agenda. De gemeente geeft hier jaarlijkse een bijdrage aan , maar wat is dat nu juist?
Men kan daar voor terecht als landbouwers iets willen doen rond educatie. Zij zorgen dan eventueel voor een leader project of voor de uitwerking van iets. Men kan niet als individuele landbouwer bij hen aankloppen, al was dat niet meteen duidelijk op de gemeenteraad, maar men kan bv uit de landbouwraad wel ideeën naar deze VZW laten voortvloeien.
Daarna was er nog tijd voor de rondvraag.
Hoe zit het nu eigenlijk met de geluidsinstallatie waar men onlangs over sprak?
Je moet weten dat de oppositie dit al aankaart vanaf 2016!
Maar de aanhouder wint en er komt verandering in de zaak! Men vraagt nu prijsoffertes op en men bekijkt of de gemeenteraad dan kan door gaan in het gemeenschapscentrum in zaal 1. Deze is al uitgerust met een scherm . Dat zou een hele vooruitgang zijn. Men hoopt dat we na de zomer naar deze nieuwe locatie kunnen verhuizen met de maandelijkse gemeenteraad.
Zo zie je maar, voortschrijdend inzicht… op een dag komt het dus wel in orde.
En als laatste punt stond het grote feest rond 200 jaar Kolonie op de agenda.
Komt er nu een groot festival naar de Kolonie en wat heeft dat nu te maken met dit feest van 200 jaar Kolonie?
Er komt inderdaad een groot festival naar de Kolonie en dat voor heel wat doelgroepen die al lang vragende partij zijn . Er is iets voor onze ondernemers op vraag van Voka en Unizo, er is een namiddag voor mensen met en beperking, er is een gezinsdag, er zijn optredens. Er hangen wel wat voorwaarden aan vast zoals bv de einduren, de toegankelijkheid enzovoort.
Maar wat met die toegangsprijs? Een namiddag op de gezinsdag is toch al een kostelijke grap zeker voor onze jeugdbewegingen bijvoorbeeld. De schepen antwoordde daarop met een vergelijking met de kermis, als je daar naar toe gaat, kost dat ook veel geld.
Er is heel het jaar veel te doen op de site, legt men verder uit. Denk maar aan de opening van het toeristisch seizoen, er is een nieuw logo, een foto wedstrijd, en mogelijks komt er een evenement met de 5 koren uit Merksplas.
Iets organiseren met de verenigingen verloopt altijd zeer langzaam.
In 2023 werd er al over dit feest gesproken in de commissie Kolonie en op 1 februari 2025 werd er een brainstorming georganiseerd voor de culturele verenigingen… ja dan kan je zeggen dat alles langzaam verloopt 😊
Wij zien alvast geen link tussen het festival en het doel … 200 jaar Merksplas Kolonie in het daglicht stellen. We zien geen link tussen lokale ondernemers, al zouden ze wel beroep doen op verenigingen die willen komen helpen en daar een centje voor zouden krijgen.
Wij vinden het jammer dat de eerste grote reclame die er gemaakt wordt rond dit feestjaar dit festival is, iets dat de gemeente totaal uit handen geeft en de link met de Koloniet ver te zoeken is!
Verslag gemeenteraad januari 2025
We begonnen de gemeenteraad standaard met enkele opmerkingen over het verslag van de vorige keer. Toch wel belangrijke zaken voor ons werden niet mee opgenomen en brachten we dus nog een keer aan.
De briefwisseling is enkel beperkt tot de inkomende en uitgaande post, maar in deze tijd worden er veel meer mails gestuurd dan brieven gestuurd. De vraag is om dan ook de relevante mails voor de gemeenteraad mee op te nemen. Dit ging men bespreken, maar is nog niet gebeurd tot op heden. We volgen dit dan nog verder mee op.
Ook de deontologisch commissie is nog niet opnieuw samen gesteld. Deze bestaat uiteraard nog , maar daar zitten mensen in die niet meer rond de tafel van de gemeenteraad zitten. In februari staat dit op de agenda.
Ook het punt over het parkeren op het kruispunt Leest/ Den Heerd en Kerkenakker/ Heiseneinde stond niet helemaal correct genotuleerd. Heel wat burgers zijn daar al vragen over gaan stellen, maar er gebeurd tot op heden niets mee.
We vragen ons nog altijd af waarom een geluidsopname niet kan gebruikt worden als verslag; Dan staat er alles correct in en bespaart de algemeen directeur heel wat werk. Maar voorlopig is hier nog geen oor naar…
Voor de rest waren er vele administratieve punten over aanpassingen van reglementen en wie naar welke algemene vergadering gaat gaan in de toekomst.
Ook brachten wij nog 6 vragen die leven bij de burgers naar voor. Want daarvoor zitten we daar ook maandelijks. De bezorgdheden die leven bij onze burgers daar te bevragen. We worden wel eens wat weggelachen door de meerderheid, er wordt gefluisterd en gelachen. Dat is niet erg fijn. Maar wij vinden het toch van groot belang om onze burgers te vertegenwoordigen.
1. Naar aanleiding van verschillende vragen die wij kregen over het schenken van sterke dranken hebben we al enkele schriftelijke vragen gesteld. In de voorbije 3 jaar zijn daar geen vergunningen voor afgeleverd door het bestuur. Toch zien we bv jeugdverenigingen nu plots een aanvraag doen om dit te mogen schenken op een fuif. Hoe zit deze regelgeving nu juist in elkaar voor onze gemeente ivm het schenken van sterke dranken op openbare sportieve, politieke en culturele manifestaties ? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar verenigingen/ organisatoren van evenementen?
Omdat wij dit hebben bevraagd , heeft het bestuur gezien dat ze dit altijd over het hoofd hebben gezien. Er is dus wel degelijk een machtiging nodig van het bestuur wanneer het gaat over schenken van sterke dranken op openbare sportieve, culturele of politieke manifestaties. Ze gaan nu de verenigingen hier op de hoogte van brengen en ook de vrije tijdsdienst houdt dit extra in het oog wanneer er een aanvraag binnenkomt.
Zo zie je maar dat je als oppositie toch kleine steentjes mee kan verleggen.
2.Het is vanaf heden verboden te roken op sportterreinen, speelterreinen, kinderboerderijen, … en ook is he verboden om te roken binnen een perimeter van 10 meter van de in- en uitgangen van woonzorgcentra, bibliotheken, kinderdagverblijven, scholen, buitenschoolse opvang. Hoe gaat het bestuur om met deze nieuwe regelgeving rond het rookverbod? Welke maatregelen werden of worden er nog getroffen zodat iedereen mee is met die beleid?
Men heeft alle sites in kaart gebracht. Op de speelpleintjes zijn de borden al verandert en er zijn ook net nog borden aan gekomen rond het rookverbod. Deze moeten nog worden geplaatst. Bij mooi weer gaat men ook nog een sjabloon spuiten op de grond.
Aan de sporthal komt er een rookruimte buiten, een afgeschermde zone voor het gebouw.
De assenbak staat nu nog aan de inkom van de bibliotheek. Deze zal nog moeten verwijderd worden als je de regels in acht wil nemen.
We vroegen ook hoe dat ze het hebben aangepakt naar het personeel toe in de school en in het gemeentehuis want zij zitten met een speelterrein in de buurt, met de bibliotheek, met de ingang van de school. Een heel duidelijk antwoord kwam hier niet op. Zal dus toch nog duidelijker moeten bekeken worden want het verbod is al een kleine maand in voege.
3. We konden lezen in een mail van een ambtenaar naar het schepencollege dat Inter bereid is om, indien gewenst, een doorlichting te doen van het gemeentehuis en/of gemeenschapscentrum. Gaat het bestuur hier op in ?
Het budget voor een nieuwe deur staat ingeschreven in de begroting ( deze stond ook in ingeschreven in de begroting van 2024). Men wil gaan kijken met een architect om dit aan te pakken. We vinden het jammer dat men geen beroep doet op Inter ( Inter is een jong agentschap met als doel Vlaanderen toegankelijk te maken voor iedereen). Zij hebben voorgesteld om een doorlichting te doen van het gemeentehuis en of gemeenschapscentrum, maar hier gaat men niet verder op in. Ze pakken in de nabije toekomst wel de deur aan. De lift in de inkomhal is ook te klein en de draaicirkel is daar ook te klein. Hopelijk wordt dit dan ook mee aangepakt. Wel jammer nu dat schepen Kerremans een nieuwe bevoegdheid heeft nl toegankelijkheid, dat men niet het hele plaatje eens bekijkt. Kan alleen maar positief zijn naar de toegankelijkheid voor iedereen!
4. Voortaan kan je zonder afspraak terecht op het gemeentehuis op donderdag voormiddag. We kregen hier al heel wat vragen over en willen graag weten van u vanwaar de keuze komt om dit op een donderdagvoormiddag te zetten?
Het niet op afspraak komen geldt enkel voor de dienst burgerzaken. Zij hebben zelf gekozen voor de donderdag voormiddag. Men kiest voor een voormiddag waar het sowieso niet heel druk is. Dit is vooral voor mensen die moeilijk digitaal een afspraak kunnen maken.
Als we bijvoorbeeld een woensdag voormiddag als voorstel deden , werd dit weg gelachen door de meerderheid. We denken dat er dan toch meerdere mensen thuis zijn owv de opvang in de namiddag voor de kinderen.
Ook voor kot studenten is het niet gemakkelijk om langs het gemeentehuis te gaan.
Als we vroegen naar de evaluatie dan wist men niet meteen een antwoord. Na wat aarzelen zei de burgemeester dat die pas na een jaar zou plaatsvinden!
5. Op de nieuwjaarsreceptie hoorde we de burgemeester vertellen over enkele nieuwe projecten die men gaat verwezenlijken in de volgende jaren. Kan u deze hier ook kort toelichten en is er al zicht over hoe dit financieel wordt aangepakt?
Wat er gezegd wordt op een nieuwjaarsreceptie, blijft op de nieuwjaarsreceptie. Daar kwam het op neer. Transparantie naar de burgers toe, openheid naar de burgers toe… ze hebben er geen kaas van gegeten.
De plannen die toen werden vernoemd zoals de aanpak van de school en Spelewei of het jeugdhuis werden nu niet herhaald. Deze plannen zouden pas besproken worden op de gemeenteraad van december 2025 met het meerjarenplan…
We betreuren dit. Waarom is hier niet meer openheid naar onze burgers toe?
6. Sommige adviesraden hebben hun werking eind vorig jaar al stop gezet, anderen werken nog verder. We hebben hier enkele vragen over:
Wanneer is er een oproep naar kandidaten voor de adviesraden ? En hoe gaat deze gebeuren?
Hoe worden deze raden de volgende jaren georganiseerd? Blijft de samenstelling van afgevaardigde hetzelfde of kan daar verandering in gebracht worden?
Zijn er nog andere beleidsdomeinen waar er een adviesraad wordt voor georganiseerd?
En hoe wordt het inzagerecht georganiseerd voor de burgers naar de verslagen toe?
In februari komt het mogelijks gewijzigde reglement op de gemeenteraad. Dan gaat er een oproep komen in de eerst volgende nieuwsbrief en waarschijnlijk komt dan de nieuwe samenstelling aanbod in april.
Er komen geen adviesraden bij. Al zal de milieuraad ook het grote thema klimaat erbij krijgen wat erg belangrijk wordt in de toekomst.
Over de samenstelling waren ze nog niet uit. We zien vaak dat er maar 4 mensen aanwezig zijn op bepaalde adviesraden. Zou het dan niet beter zijn dat het aantal onafhankelijke niet op 2 personen wordt vast gelegd, maar veel ruimer bekeken worden?
De vraag over hoe het inzagerecht wordt georganiseerd antwoorden ze dat elke adviesraad dat zelf maar moest bepalen. Als we de goede voorbeelden aanhaalden van naburige gemeentes waar de verslagen online te vinden zijn op de website van de gemeente hadden ze schrik dat alles naar buiten zou komen en dat niemand meer iets zou durven zeggen. Rare redenatie…
Het is voor de burger zelfs zo dat je elk verslag ter inzage kan opvragen in het kader van openbaarheid van bestuur. Benieuwd hoe dit verder afloopt.
Verslag gemeenteraad december 2024
Maandag 16 december was het de eerste gemeenteraad voor onze ploeg van Visie 2330. Sandra Loomans en Tine van der Vloet vertegenwoordigen de stem voor deze partij in de gemeenteraad.
Als eerste groot punt kwam het huishoudelijk reglement op de agenda.
- We stelden voor om het volledige audioverslag van de gemeenteraad op de website te publiceren, om transparantie te bevorderen. Dit voorstel werd voorlopig niet aangenomen, maar er is hoop op toekomstige veranderingen.
- De briefwisseling is ook vaag omschreven. Inkomende en uitgaande post. Maar zoals iedereen weet wordt er minder en minder met de post verstuurd en meer en meer per mail. De mails, die ook voor de gemeenteraad bestemd zijn, missen wij tot op heden . En dat is als oppositie partij niet altijd gemakkelijk om dan van alles op de hoogte te zijn. Dit gaat men nu intern bespreken en ze laten ons nog weten hoe er hier verder mee wordt omgegaan.
- We vroegen of burgers aan het begin van de raad vragen kunnen stellen. De burgemeester vindt de toegankelijkheid al voldoende, wat wij teleurstellend vinden. Burgers betrekken is voor ons essentieel.
Conclusie: het reglement blijft ongewijzigd.
De deontologische code stond ook nog op de agenda. Sinds 2023 is het verplicht om ook een deontologisch commissie op te richten. Deze bestaat minstens uit 1 vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad. We konden hier niets van terug lezen in het document. Maar men kan niet alles in eens en de nieuwe deontologische commissie zou dan op de agenda komen te staan van januari. We volgen dit verder mee op.
Het AGB van de sporthal kwam ook nog even ter spraken. Daar is een lek in het dak, maar we zagen daar niet meteen middelen die voorzien zijn om dit aan te pakken. Men is er volop mee bezig en een dakwerker zou dit in het voorjaar van volgend jaar komen herstellen.
Het grootste agenda punt was de aanpassing van het meerjarenplan. Vele vragen werden door ons gesteld. Een greep uit de vragen kan u hier bekijken.
- We zien onder beleidsdoelstelling werk en economie dat er voor Faire Trade en korte keten maar weinig middelen worden voorzien. De uitgaven die men heeft voor de Spetsersbon bijvoorbeeld kan je hier terug vinden. Maar als Faire Trade gemeente zou je denken dat hier wel wat middelen zouden voorzien zijn. De uitleg dat de steun verspreid is, maakte het niet duidelijker.
- Net zoals de steun aan de landbouw. Enkel een paar honderd euro is voorzien is voor de werking van de GALT, de adviesraad, konden we hier vinden. Maar ook hier was het antwoord dat dat ook in andere posten zat zoals bij de vergunningen enzovoort.
- Bij de beleidsdoelstelling vrije tijd zagen we dat er geen budget is voorzien om materialen aan te kopen om ter beschikking te stellen aan het verenigingsleven. Het antwoord hier was dat er al heel veel aangekocht is de voorbije jaren en nu niets specifieks meer op tafel lag. Er werden ook veel dingen aangekocht door de jeugdraad of de Speleweiraad zelf. Maar moest men toch nog iets nodig hebben dan kan dat nog wel gevraagd worden.
- Ook kwam de steun voor de verenigingen voor de infrastructuur naar voor. Ook daar is voor 2025 nog niets voorzien. We vinden dat jammer, zeker als we kijken naar het Jeugdhuis. Dit is een verouderd gebouw wat dus hoge energiekosten met zich mee brengt voor hen omdat het bijvoorbeeld niet voldoende is geïsoleerd. Maar de renovatie is dus nog niet voor volgend jaar. Eind van het jaar wordt dan bekeken wat en hoe men dit ziet en wordt dan opgenomen in het nieuwe meerjarenplan. Hopelijk wordt het dan als eerste mee op de werklijst gezet.
- De Kolonie staat ook altijd op de agenda als het gaat over investeringen. Het is voor ons niet duidelijk welke subsidies men hier al heeft voor ontvangen en welke er nog komen op korte termijn. Voor de gemeente is dit een zware kost en moet men hiervoor gaan lenen om dit project rond te krijgen. Dat weegt serieus op de hele werking. Dit is een punt dat goed moet worden opgevolgd.
- Aanleg en onderhoud van het openbaar groen, een belangrijke post. Maar ook hier zijn er geen investeringen voorzien. Ook hier was het antwoord dat dit zit vervat in andere posten. Weer moeilijk om te volgen. Maar als je meer groen wil in de dorpskern zou je denken dat onder deze actie toch middelen zouden voorzien worden.
- Mobiliteit, iets waar elke Spetsers van wakker ligt. Hoe zit dat nu met dat mobiliteitsplan? Er zijn geen middelen voor het mobiliteitsplan voorzien, wat een gemiste kans is, gezien de nood aan verbeteringen in de infrastructuur.
Als laatste op de agenda hadden we nog enkele vragen in de rondvraag.
- Bij een nieuwe legislatuur hoort toch ook een nieuw beleidsplan. Dit zouden we kunnen ontvangen tegen eind 2025. Maar zijn er dan geen lijnen die jullie nu al uitzetten, was dan onze vraag. Men gaat verder hoe men bezig was en het verkiezingsprogramma zou ook een goed vertrek kunnen zijn voor de uitwerking van het beleidsplan.
- De Goordijk kwam al meerdere malen aan bod. Wat is hier nu beslist? De technische dienst gaat bekijken en meten wat hier mogelijk is en dan wordt er gestart met een proefopstelling. Deze gaat waarschijnlijk een wegversmalling zijn. Dat zou dan meteen ook de kussens van vooraan in de straat vervangen. Wordt dus ook nog vervolgd.
- Op het kruispunt van de Leest en Den Heerd staan vaak auto’s geparkeerd dat het zicht belemmerd, de veiligheid in het gedrang brengt en voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
Ook is dit een oversteekplaats voor veel schoolgaande kinderen. Is het parkeren half op de berm dan een oplossing? Heeft men een zicht op wie daar parkeert? Vele antwoorden kregen we nog niet van de schepen. Ook de andere uitrit van deze wijk, aan de Kerkenakker, werd aangehaald, want ook daar is dat probleem groot. De schepen heeft hier geen weet van. Jammere zaak , want er zijn al heel wat burgers dit gaan melden op het gemeentehuis. Het enige wat men dan te horen krijgt is dat ze niet de enigste zijn die dit meldt. Hopelijk pakt de gemeente dit nu eens deftig aan en gaat de veiligheid hier boven alles.
- In de nieuwe Vlaamse Codex Dierenwelzijn staat uitdrukkelijk dat men vanaf 2025 in elke politiezone een deskundige dierenwelzijn moet zijn. Volgens de burgemeester is er al voldoende kennis nu al aanwezig en gaat er niet veel veranderen. Op de vraag waar de burgers terecht kunnen met bezorgdheden rond dit dierenwelzijn werd er verwezen naar de plaatselijke politie. Zij zouden dan dit doorgeven zodat de persoon met de nodige expertise dit verder kan opnemen.
- In de begroting van 2024 staan de toegankelijke deuren ingeschreven voor het gemeenschapscentrum en het gemeentehuis, maar dit voorlopig nog zonder resultaat.
Op de gemeenteraad hoorde we dat men samen met INTER eind november heeft bekeken hoe men dit het best kan aanpakken. Dit werd al meerdere malen geopperd vanuit de oppositie, eindelijk is hier nu werk van gemaakt. In 2025 gaat men dit verder aanpakken en gaat de toegankelijkheid van deze gebouwen er op vooruit gaan!
Conclusie: Een drukke eerste gemeenteraad met veel aandachtspunten en een duidelijke noodzaak voor verbeteringen in communicatie en betrokkenheid van burgers. We blijven deze onderwerpen opvolgen om de transparantie en participatie te waarborgen. 😊